سلامت

خشکی مفاصل را چگونه درمان کنیم؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

تا به حال شده هنگام خم شدن برای برداشتن یک روزنامه، لمیدن بر روی صندلی، در دست نگه داشتن یک فنجان و حتی راهپیمایی دچار خشکی مفاصل شوید؟ در این مقاله شما را با علایم و راه های درمان آن آشنا می‌کنیم.

در بیشتر موارد خشکی مفاصل تنها ناشی از افزایش سن است و نه علامتی از وجود یک آرتریت. در طول سالها رباطها و زردپی هایی که به عملکرد مناسب مفاصل کمک می‌کنند، ممکن است بیش از حد کشیده شوند، و بدین ترتیب مفصل ثبات خود را از دست داده و مستعد فرسایش و آسیب دیدگی شود.

همچنین با افزایش سن، غشاهای تسهیل کننده حرکت که به طور طبیعی به مفاصل اجازه چرخش و گردش آسان را می‌دهند، به تدریج خشک و منقبض می‌شوند و حرکات مفصل را محدود می‌کنند.

 

خشکی مفاصل

چه هنگامی برای خشکی مفاصل به پزشک خود مراجعه کنید

  • خشکی مفاصل بیش از ۶ هفته طول بکشد.
  • خشکی در پی وارد آمدن ضربه ای به مفصل رخ داده باشد.
  • خشکی مفاصل در هنگام صبح وخیم تر و هرچه به پایان روز نزدیک می شویم بهتر شود.

آنچه علایم خشکی مفاصل به شما می‌گویند

هنگامی که یکی از مفاصل بدن دچار مشکل گردد و در آن حس خشکی و سستی به وجود آید، بدن خود به خود آنرا آتل بندی میکند (بی حرکت می‌کند) تا از جراحات بیشتر پیشگیری کند. بدین ترتیب عضلات اطراف مفصل منقبض می‌شوند تا حرکت آنرا کاهش دهند، که این انقباض در خشکی مفصل نقش دارد. ممکن است بیشترین حد این خشکی هنگام صبح که از خواب بر می‌خیزید باشد، به تدریج که روز سپری می‌شود، خشکی رو به بهبود می‌گذارد.

ممکن است همراه با خشکی تورم نیز وجود داشته باشد، گرچه به احتمال قوی تورم در حین خشکی مفصل نشانگر وجود یک جراحت است.

چنانچه برای مدتی بستری باشید و یا آن که اندام شما در گچ باشد، ممکن است مفصل در اثر عدم تحرک خشک شود.

جراحتی که مدتی طولانی از آن گذشته است نیز ممکن است موجب بروز خشکی مفصلی گردد.
یک جراحت جدید و یا استفاده بیش از حد از عضو نیز می‌تواند خشکی مفصل را به همراه داشته باشد.

در موارد نادر، برخی از اختلالات عصبی و عضلانی ممکن است بخشی از مشکل باشند، گرچه عموما این مشکلات با علایم دیگری بروز می‌کنند.

تسکین علایم خشکی مفاصل

اگر خشکی مفاصل شما بسیار شدید است و یا آنکه برای مدت طولانی باقی مانده است باید به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص روشنی حاصل گردد.

 اما صرف نظر از علت ضایعه در این جا نکاتی ذکر خواهند شد که به صورت بنیادی در جهت کاهش سفتی مفاصل شما به کار می آیند.

آن را با گرمای مرطوب شل کنید.

  •  یک حوله را خیس کنید.
  • سپس آنرا در مقابل موخشک کن قرار دهید تا گرم شود.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که رطوبت آن کاملا از بین نرود.

سپس به سرعت این حوله گرم و مرطوب را به دور مفصل مبتلا بپیچید.
و آنرا به مدت ۲۰ دقیقه به حال خود رها کنید.

 می‌توانید بر روی حوله مرطوب یک حوله خشک قرار دهید تا حرارت در موضع حفظ گردد.

مشکل را حل کنید.

 اگر مدتی است که به خشکی مفصل مبتلا شده اید و خود دریافته‌اید در هنگام صبح وضعیت شما وخیم تر است، مشکل را می‌توانید با مصرف داروهای ضدالتهابی حل کنید.

شما باید ساعت ۵ صبح از خواب برخیزید و یک قرص ایبوپروفن و یا ناپروکسن به همراه شیر میل کنید.
و بدین ترتیب هنگامی که ساعت ۸ صبح از خواب برمی خیزید وضعیت بهتری خواهید داشت.

 راه دیگر آن است که شب قبل پیش از خواب ۲ عدد قرص میل کنید و بدین ترتیب تا صبح مشکل حل خواهد شد.

تحرک خود را حفظ کنید.

 شما می‌توانید با تمرینات حفظ دامنه حرکتی، مفاصل خود را نرم و انعطاف پذیر نگه دارید.
و در مقابل خشکی آنها مقاومت کنید.

تفاوت مختصر در دامنه حرکت مفاصل در بین افراد مختلف کاملا طبیعی است.
در افرادی که مفاصل بسیار متحرکی دارند دامنه حرکت نیز وسیع است.
در حالی که در بین بدنسازان این دامنه کمتر است.

به هر حال دامنه طبیعی در شما هر چقدر باشد، طبیعتا نمی‌خواهید از این حد کمتر شود.

مفصل را زیاد نکشید، اما تا جایی که می‌توانید آن را به نرمی چندبار در روز حرکت دهید.
ورزش و نرمش تمامی بدن به طور منظم، فعالیت موثر در نگه داشتن مفاصل است.
دست کم سه روز در هفته هر سه بار بیش از ۲۰ دقیقه راهپیمایی مفید است.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن