سلامت

چه عواملی سلامت قلب را تهدید می‌کنند؟

کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
سلامت قلب
کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی

۳ عوامل مهم که سلامت قلب را به خطر می‌اندازند

۱- اضافه وزن و چاقی

اضافه وزن و چاقی یکی از خطرناکترین علت اصلی سلامت قلب است و آن‌ها نه تنها یکی از عوامل اصلی بیماری قلبی هستند بلکه با تولید سایر عوامل خطرساز احتمال ابتلا به فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهند.

دیابت هم یکی از عمده عوامل بیماری قلبی است.

پس مهم است که در یک وزن سالم بمانید. هیچ مشکلی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد.
فقط کافی است مقدار کالری که از طریق رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید بیش از مقداری که از طریق متابولیسم بدن و فعالیت های بدنی صرف می‌کنید نباشد.
اگر کالری دریافتی رژیم غذاییتان بیشتر از نیاز بدنتان باشد شما با افزایش وزن مواجه خواهید شد.

اما حتی کاهش اندکی از کالری‌های موجود در غذا می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.
اگر اضافه وزن دارید، حتی کاهش ۱۰ درصد از وزن فعلی شما به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
اگر هنوز نمی‌توانید وزن اضافی خود را کم کنید، پس سعی کنید اضافه وزن بیشتری بدست نیاورید.
سلامت قلب
ورزش برای سلامت قلب مفید است

چگونه برای داشتن قلبی سالم وزنتان را کنترل کنید؟

  • مراقب سایزتان باشید. فقط آنچه که می‌خورید مهم نیست بلکه مقدار آن مهم است.
  • غذاهای کم چرب را انتخاب کنید. اینها معمولاً کالری بیشتری نسبت به همان مقدار غذاهای دیگر دارند.
  • اما مراقب غذاهای کم چربی باشید. آنها همیشه کم کالری نیستند. بعضی اوقات، برخی از مواد غذایی کم چرب مثل دسرها دارای شکر اضافی هستند و آنها کالری زیادی دارند.
  • اگر از نظر فیزیکی فعال باشید، شانس خوبی برای حفظ تعادل در کالری دریافتی خود دارید.

۲- فشار خون بالا

فشار خون بالا، شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های‌ قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد.
رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش فشار خون بالا ایفا می‌کند.
از برنامه غذایی که چربی اشباع‌ شده و کلسترول کم دارد پیروی کنید و به یاد داشته باشید تعادل در مصرف چربی برای سلامت قلب اهمیت دارد و ممکن است به جلوگیری یا کنترل فشار خون بالا کمک کند.

نکته کلیدی دیگر که در رژیم غذایی باید به آن توجه کنید کم کردن مصرف نمک و سایر جانشین های سدیم می‌باشد.
سعی کنید مقدار نمک را در غذاها کاهش دهید.
با قطع کردن نمک کم کم مزه‌اش را در طول زمان فراموش می‌کنید.
سعی کنید روزانه بیش از ۶ گرم (حدود ۱ قاشق چای خوری) نمک در غذا مصرف نکنید.
این مقدار معادل ۲٫۴ گرم (۲۴۰۰ میلی گرم) سدیم در روز است.

۳- کلسترول بالا

چربی و کلسترول در رژیم غذایی باعث افزایش سطح کلسترول خون و منجر به تصلب شرایین، نوعی “سفت شدن شریان ها” می‌شود.
در تصلب شرایین، کلسترول، چربی و ۴ ماده دیگر در دیواره شریان‌ها ایجاد می‌شوند.
تصلب شرایین به حالتی گفته می‌شود که پلاک ها به تدریج در دیواره داخلی سرخرگ‌ها تشکیل شده و باعث تنگی و سفت شدن عروق خونی می‌شوند.
در رژیم غذایی چربی اشباع شده، کلسترول خون را بیش از هر چیز دیگری افزایش می‌دهد.

با جستجوی محصولات لبنیاتی کم چرب و سایر مواد غذایی بدون چربی به کاهش اسیدهای چرب اشباع در بدن خود کمک کنید.
سعی کنید به میزان کالری محصولات توجه داشته باشید تا دچار افزایش وزن نشوید.

در واقع بعضی از غذاها  می‌توانند به کاهش کلسترول خون کمک کنند.

سلامت قلب
سبزیجات مفید برای کاهش کلسترول و سلامت قلب

سعی کنید از غذاهایی که دارای فیبر محلول هستند استفاده کنید مانند:

  •  جو
  •  آجیل
  • دانه های کتان
  • لوبیا
  • عدس
  • نخود فرنگی
  • بعضی از میوه ها و سبزیجات مانند انواع توت ها و هویج

 

منبع: www.nhlbi.nih.gov

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن