اسپاسم عضلانی چیست ؟| چگونه درد ناشی از اسپاسم عضلانی را تسکین دهیم؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

اسپاسم عضلانی

به احتمال زیاد شما بعد از شروع یک ورزش شدید و یا تکرار مکرر حرکات روزانه با اسپاسم عضلانی روبه‌رو شدید، در این مقاله ما این پدیده و راه های درمان آن را به طور کامل بررسی کردیم.

برای برداشتن یک برگ کاغذ از زمین به سرعت خم می شوید. گوشی تلفن را بین گردن و چانه خود نگه می دارید. خواروباری را که خریده اید از صندوق عقب خودرو خارج می کنید. اما به ناگهان با یک خشکی و سفتی دردناک که شما را به مانند یک در بطری بازکن می ‎پیچاند مواجه می شوید.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید؟

• درد و خشکی در طی سه روز کاهش نیافته باشد.

• اگر اسپاسم پشت و گردن با سوزن سوزن شدن، بی حسی و یا ضعف همراه باشد بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

آنچه علایم به شما می گویند

 

هنگامی که یک عضله منقبض می‎شود، تمامی تارهای ماهیچه ای مرکزی آن به طور همزمان منقبض خواهند شد.
این اتفاق در بیشتر موارد هنگامی رخ می‎دهد که شما به ناگهان حرکت می‎کنید و یا یک عضله نا آماده را بیش از حد می‎کشید.
به طور مثال، برخاستن سریع از روی صندلی، می تواند موجب کشیدگی عضلات پشت و وارد آمدن جراحت به آن‎ها شود.
در پاسخ به این حرکت تارهای
عضلانی منقبض می‎شوند، تا به نحوی در مقابل این فشار مقاومت کرده از وارد آمدن صدمات بیشتر جلوگیری کنند.

این واقعه یک چرخه معیوب به وجود می آورد.
انقباض عضلانی جریان خون ماهیچه ها را کاهش می‎دهد و به این ترتیب تحریک و درد بیشتری به وجود می‎آید.
درد بیشتر، انقباض را تشدید تر می‎کند. بدین ترتیب در یک وضعیت دردناک قرار گرفته اید بدون آنکه احتمال بهبود خودبخود وجود داشته باشد.

برخلاف گرفتگی عضلانی که یک انقباض آنی است، اسپاسم با حرکت برطرف نمی شود. اگر کمر شما دچار اسپاسم شود، نمی توانید حرکت کنید.

توجه داشته باشید که بیشتر مواضع گرفتاری گردن و کمر هستند.
این مواضع معمولا در حال انقباض هستند. وزش یک باد سرد بر عضلاتی که پیشتر در طی کار منقبض شده‏‎ اند موجب می‎گردد تا عضلات در مقابله با سرما در یکدیگر فرو روند و بدین ترتیب یک گرفتگی و اسپاسم کلاسیک رخ داده است، تا جایی که دیگر نمی‎توانید گردن خود را بچرخانید.

اسپاسم ناگهانی عضلات گردن یا کمر که همراه با بی حسی، ضعف و احساس سوزن سوزن شدن است، می تواند به معنی پارگی دیسک بین مهره ای و یا جراحت عصبی باشد.

تسکین علایم

 

اسپاسم عضلانی تمایل به پایایی دارد و به آسانی برطرف نمی‎شود.

برای رهایی از آن این روش ‎ها را اجرا کنید.

پاهای خود را آزاد کنید.

به پشت دراز بکشید، بدین ترتیب فشار را از روی بافت ها بردارید.
اگر اسپاسم در کمرتان است، زانوهای خود را به آرامی به سوی چانه خود نزدیک کنید و در این وضعیت برای چند دقیقه بمانید (تا جایی که درد رخ ندهد).

با یخ به نرمی موضع را ماساژ دهید.

به آرامی موضع درد را به مدت ۵ دقیقه با قطعه یخی به صورت دوایر متحدالمرکز ماساژ دهید.
یخ در ابتدا موجب تنگ شدن عروق خواهد شد، اما پس از آن رگ‎ ها بازتر خواهند شد.
بدین ترتیب خون به سوی فیبرهای به هم تنیده هجوم می‎ آورد.
اما دقت کنید در طی حرکت یخ موجب آسیب رساندن به بافت های پیرامونی نشوید.

توصیه می‎شود این کار را هر ساعت یک بار انجام دهید.

مسکن مصرف کنید.

آسپیرین یا ایبوپروفن بهترین مسکن‎ هایی می‎باشند که در این شرایط می‎توانید مصرف کنید.
استامینوفن، از آنجا که اثر ضدالتهابی ندارد، کمتر مؤثر واقع می شود.

از حرکات ناگهانی بپرهیزید و موضع را به آرامی گرم کنید.

پس از استفاده از یخ، حرکات آهسته و ظریف موجب برقراری جریان خون طبیعی و بازگشت آسان فیبرهای منقبض به ضعف عضلانی  وضعیت عادی می ‎شوند.
در این وضعیت از کشیدن سریع عضلات اجتناب کنید، چرا که با این کار ممکن است  اسپاسم عضلانی شدیدتر شود.

پس از استفاده از یخ، مفصل در تمامی دامنه حرکتی خود فعال می ‎شود.
پس به نرمی شروع به حرکت دادن آن ها کنید.
بدین ترتیب الیاف عضلانی مجددا جهت انجام حرکات منظم برنامه ریزی می‌شوند.

گرما

اگر پس از سه روز اسپاسم عضلانی همچنان باقی بماند، می توانید موضع مبتلا را گرم کنید.
هنگامی که درد و التهاب حاد فروکش نمود، گرما می‎تواند در برقراری جریان خون ناحیه آسیب دیده مؤثر باشد.

برای این کار یک حوله گرم و مرطوب به اطراف زانو ببندید و بر روی آن یک پلاستیک بکشید.
بر روی آن یک حوله خشک قرار دهید تا گرما را کاملا به دام بیندازید.
این کار را ۵ بار در روز هر بار به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید گره ها را باز کنید.
هنگامی که درد و تورم فروکش نمود ممکن است گره های عضلانی بر جای مانده باشند که هنوز در اسپاسم هستند. با فشار دادن انگشت شست و یا چیزی شبیه به آن بر روی این گره های دردناک موجب حرکت مایع تجمع یافته در آن‎ها خواهید شد و در پی آن تارهای عضلانی از یکدیگر دور شده و رها می شوند.
اگر این اقدام کارگر نیفتاد، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن