خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

بهترین خوراکی ها برای افزایش شیر مادر کدامند؟

شیر مادر

خوشبختانه مواد خوراکی طبیعی ای وجود دارند که مصرفشان باعث افزایش چشمگیر شیر مادر خواهد شد. شیر مادر حاوی تمام مواد مهم و ضروری برای تغذیه نوزاد است که موجب رشد و تکامل کامل مغز کودک تازه به دنیا آمده خواهد شد. در ادامه با فهرستی از بهترین خوراکی ها آشنا می شوید که گنجاندن هر یک از آنها در رژیم غذایی تان باعث افزایش میزان شیر خواهد شد.

شیر مادر

۱٫ بلغور جو دوسر:

  • جو به عنوان یک وعده غذایی سالم به راحتی قابل تهیه و مصرف است.
  • مصرف این بلغور، باعث تنظیم و تثبیت میزان قند خون و پیشگیری از بیماری دیابت در دوران بعد از زایمان خواهد شد.
  • بلغور جو دوسر سرشار از فیبر است و مصرف آن باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی می‌شود.
  • مصرف بلغور جو باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و به این شکل مادر می‌تواند نیازهای خود و نوزادش را به نحو بهتری برطرف کند.

شما می توانید برای وعده صبحانه یک کاسه بلغور جو دوسر همراه میوه موردعلاقه‌تان بخورید.

اگر تمایل چندانی به مصرف این چنینی آن ندارید از شیرینی یا نان های حاوی این ماده غذایی استفاده کنید.

شیر مادر

۲٫ برگ اسفناج و چغندر:

برگ اسفناج و چغندر هر دو حاوی مقدار قابل‌توجهی آهن، کلسیم و اسید فولیک هستند.

این مواد معدنی ضروری و مغذی باعث جبران کم خونی مادر می شوند و همزمان نوزاد را تقویت خواهند کرد.

اسفناج علاوه بر این که خاصیت سم زدایی دارد، حاوی مواد شیمیایی طبیعی هم است که باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان می شوند.

شما می توانید در طول روز از این برگ های خوراکی سبز رنگ و تیره در تهیه انواع سوپ ها استفاده کنید.

تنها نکته قابل توجه، مصرف به اندازه اسفناج است.

به خاطر داشته باشید مصرف بیش از اندازه این سبزی می‌تواند موجب اسهال کودکان شود.

شیر مادر

۳٫ سیر:

این سبزی به عنوان یکی از بهترین و موثرترین خوراکی ها در افزایش میزان شیر دهی شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. مهمتر اینکه مصرف سیر باعث پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان هم خواهد شد. شما می‌توانید چند حبه سیر را به صورت ریز خرد یا له شده تفت بدهید و همراه سایر سبزیجات مورد علاقه تان در تهیه سوپ ها و سایر غذاها به عنوان چاشنی استفاده کنید.

شیر مادر

۴٫ هویج:

نوشیدن یک لیوان آب هویج در وعده صبحانه یا ناهار می‌تواند در تولید شیر بیشتر و در نتیجه شیردهی موفق معجزه گر باشد. درست شبیه اسفناج، هویج هم در بالا بردن کیفیت شیر دهی بسیار تاثیرگذار است. صیفی نارنجی رنگ حاوی ویتامین A است که مکمل شیردهی محسوب می‌شود و مصرف آن کیفیت شیر تان را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد. شما می توانید هویج را به صورت خام، بخارپز یا حتی پوره شده در سوپ مصرف کنید. ایده بدی نیست، اگر در فصل زمستان پوره هویج را همراه کمی شیر گرم و شکر به عنوان دسر خوشمزه زمستانی میل کنید.

شیر مادر

۵٫ برنج قهوه ای:

تحقیقات حاکی از آن است که مصرف برنج قهوه‌ای موجب افزایش میزان شیر در بدن مادر می‌شود. این نوع برنج حاوی هورمون ویژه‌ای است که محرک بسیار قوی برای بیشتر شدن حجم شیر در دوران شیردهی است. علاوه بر این، مصرف برنج قهوه‌ای منبع مناسبی برای تأمین انرژی مضاعفی است که مادر پس از زایمان به آن نیازمند است. برای استفاده از این برنج کافی است مقداری از آن را برای ۳۰ دقیقه خیس کنید و بعد بپزید و همراه سبزیجات بخارپز شده بخورید.

شیر مادر

۶٫ دانه زیره:

مصرف زیره می‌تواند:

  • باعث افزایش میزان شیر مادر شود. (تنها نکته قابل توجه اعتدال در مصرف این دانه مفید است).
  • ضد نفخ و چربی سوز هم است.
  • استفاده از آن باعث پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند اسیدیته (ترش کردن) می شود.

برای بهره‌مندی از خواص زیره کافی است مقداری از آن را روی غذا برای مثال برنج بپاشید و از طعم و مزه آن لذت ببرید.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

پاسخی بگذارید

بستن