خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

مهار خواب آلودگی با تغذیه

مهار خواب آلودگی با تغذیه

خواب آلودگی مشکلی است که بسیاری از افراد صبح ها و یا در طول روز و بخصوص در فصل بهار با آن درگیر هستند. خواب آلودگی و احساس رخوت صبحگاهی به کمک تغییرات کوچکی در رژیم غذایی و یا کاستن و افزودن برخی موادغذایی به رژیم غذایی روزانه قابل بهبود است؛ اما یکی از مهم ترین نکات در خواب آلودگی صبحگاهی این مطلب است که شما در طول شب به اندازه کافی خوابیده باشید و از چرخه خواب طبیعی و مناسبی برخوردار باشید.

 تحقیقات نشان می دهد افرادی که الگوی خواب آنها طبیعی است، بیشترین میزان تنوع غذایی را در برنامه تغذیه ای خود دارند، در حالیکه این تنوع غذایی در رژیم غذایی افرادی که دوره خواب کوتاه و نامناسب دارند، مشاهده نمی شود.

همچنین در این بررسی‌ها مشخص شد که نقص در الگوی خواب افراد با مصرف بسیاری از انواع مواد مغذی شامل:

  • پروتئین ها
  • کربوهیدراتها
  • ویتامین ها
  • املاح معدنی

مرتبط است و داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع در برخورداری از چرخه خواب کامل و صحیح نقش مهمی دارد.

 افرادی که خواب آنها در طول شب ناقص است، کمتر از آب آشامیدنی، و نیز منابع غذایی حاوی لیکوپن مثل میوه ها و سبزی های قرمز و نارنجی رنگ و کربوهیدرات های کامل (سبوس دار) استفاده می کنند.
همچنین خواب کوتاه با کاهش مصرف ویتامین، سلنیوم و لوتئین موجود در سبزیجات برگ پهن توام است.

 بنابراین با در نظر گرفتن نکات ذکر شده می توان از چرخه خواب صحیحی برخوردار بود، در ادامه به شرح مواد غذایی خواهیم پرداخت که از خواب آلودگی شما می کاهند و به شما کمک می کنند هوشیار و سرحال باشید.

غلات سبوس دار

 غلات سبوس‌دار مانند نان‌ سنگک، یا نان‌های فانتزی سبوس‌دار یا ماکارونی‌ها و پاستاهای سبوس‌دار سرشار از فیبر و ویتامینE هستند.
بنابراین مصرف آنها نه تنها خطر ابتلا به بیماری های عروقی و LDL خون را کاهش میدهد بلکه با پیشگیری از رسوب چربی در عروق خونی و بهبود جریان خون بدن، باعث خون رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می شود.
بنابراین اگر به هوشیاری بیشتری در طول روز نیازمندید، مصرف غلات سبوس دار را افزایش دهید.

محدود کردن گوشت قرمز

 هضم گوشت قرمز به دلیل محتوی بالای پروتئین و چربی به سادگی انجام نمی شود.
بدن برای هضم و جذب یک وعده غذایی حاوی گوشت قرمز، انرژی بالایی مصرف می کند.
بنابراین حس خواب آلودگی و رخوت پس از خوردن غذاهای حاوی گوشت گوساله و گوسفند، اجتناب ناپذیر است.
برای شادابی و هوشیاری بیشتر، گوشت های سفید، به خصوص ماهی را جایگزین گوشت های قرمز کنید.

افزایش مصرف ماهی

 پیشتر در مورد برتری ماهی به گوشت قرمز برای رفع خواب آلودگی اشاره کردیم، ماهی همچنین منبع بسیار غنی اسیدهای چرب امگا ۳ است.
امگا ۳ موجود در ماهی باعث بهبود عملکرد مغز میشود بنابراین برای هوشیاری بیشتر و دوری از خواب آلودگی حداقل هفته ای ۳ بار ماهی مصرف کنید.

انواع میوه

 میوه ها و آب میوه های طبیعی حاوی قند بوده و مصرف روزانه آنها می تواند با افزایش سطح گلوکز خون، باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری شود.
برای کاهش خستگی و خواب آلودگی، روزانه حداقل ۷-۵عدد میوه مصرف کنید.
همچنین میوه ها بهترین جایگزین برای انواع تنقلات در میان وعده های چرب و شور هستند.
همچنین میوه‌هایی مانند گریپ فروت، پرتقال و سیب دارای اندیس گلایسمی پایینی بوده و مصرف آنها باعث افزایش هوشیاری می‌شود.
برای شادابی و سرحالی بیشتر در صبحگاه، قبل از صبحانه یک لیوان آب میوه پالپ دار بنوشید، به این ترتیب تا نیمه های روز سرحال خواهید بود.

چای و قهوه

 برای هوشیاری بیشتر و قدرت تمرکز بالاتر، از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه یا شکلات داغ به عنوان میان وعده کمک بگیرید.
این نوشیدنی ها به صورت گرم نه تنها تمرکز شما را افزایش می دهد، بلکه به شما آرامش می بخشد اما در عین حال در مصرف نوشیدنی های کافئین دار افراط نکنید زیرا مدر بوده و زیاده روی در مصرف آنها باعث کاهش آب شدن بدن و در نتیجه خستگی و ناهوشیاری می شود.

مصرف محتاطانه شیرینی

 قند مهم ترین سوخت مغز است.
این قند از راه دریافت و هضم شکر، شیرینی ها و انواع ترکیبات نشاسته ای در بدن تأمین می شود.
مصرف خوراکی‌های شیرین و مواد قندی به میزان معقول برای افزایش میزان هوشیاری و تمرکز در طول روز توصیه می‌شود.

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن