استرس | ۶ راه ساده برای مقابله + سنجش سطح استرس

برای فرار از استرس و داشتن زندگی آرام شما را به توصیه‌های زیر دعوت می‌کنم.

همان طور که می‌دانید استرس یکی از مهم ترین علل وجود بیماری‌های مختلف در بدن است. استرس توانایی تفکر صحیح، عملکرد درست و لذت بردن از زندگی را برای شما دشوار می‌کند. پس باید سعی کنیم با تغذیه صحیح و تغییر شیوه زندگی مناسب استرس را از خود دور کنیم.

برای شروع،مقابله با استرس توصیه‌های زیر را به خاطر بسپارید:

استرس

۱- ورزش کنید.

فعالیت‌هایی مانند یوگا و پیاده‌روی در هوای آزاد می‌توانند نقش بسزایی در کاهش استرس داشته باشند. حتی اگر شده روزی ۳۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید.

۲- بیش از حد کار نکنید.

شما کار می‌کنید که آسان‌تر و با لذت بیشتری زندگی کنید. پس تمام زندگی خود را تبدیل به کار نکنید. در محل کار نیز حتما اوقاتی را به استراحت، کشش عضلات و هواخوری اختصاص دهید.

۳- در فهرست دوستان و اطرافیان خود تجدیدنظر کرده و از افراد منفی‌باف و بدبین دوری کنید.

دیدارهای دوستانه و خانوادگی خود را افزایش دهید.

۴- به تغذیه خود اهمیت بدهید.

مصرف آب، سبزیجات و میوه‌ها را بیشتر کنید و عادت‌های بد مانند مصرف دخانیات، الکل و فست‌فود را کنار بگذارید.

۵- ارتباط خود را با خدا بیشتر کنید و روزانه حداقل ۵ دقیقه تمرین تمرکز و آرام‌سازی داشته باشید.

۶- به آینده امیدوار باشید و آرامش‌تان را حفظ کنید.

برای این منظور می‌توانید از کتاب‌های انگیزشی و روان‌شناسی کمک بگیرید. اگر از این راهکارها جواب نگرفتید حتما با مشاور روان‌شناس مشورت کنید.

سنجش سطح استرس با پرسش‌نامه استاندارد

 بدون تامل زیاد به سوالات پاسخ دهید.

  • نگران نباشید. اینجا جواب درست و نادرست مهم نیست. نیازی به تقلب هم نیست چون هیچ کس جز شما نمرات را نخواهد دید.
  •  به خاطر داشته باشید هرچه بیشتر در مورد عواملی که در شما ایجاد استرس می‌کنند بدانید، به همان اندازه یافتن عکس‌العمل مثبت و مناسب، آسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

پرسشنامه جسم و روان

ارزیابی را به این صورت انجام دهید: به ازای پاسخ هرگز (۰)، گاهی اوقات (۱ نمره)، اغلب (۲ نمره) و همیشه (۳ نمره) در نظر بگیرید .

طی ۶ ماه گذشته

۱- به سختی به خواب می‌روید یا هنگام خواب چند بار بیدار می‌شوید و خلاصه اینکه خواب راحتی ندارید و آیا پیش آمده که خود به خود خیلی زود از خواب بیدار شوید؟

۲- احساس عصبی بودن، بی‌قراری، اضطراب و هیجان دارید؟

۳- مشکلاتی از قبیل پرخوری و بی‌اشتهایی دارید؟

۴- هر از گاهی دچار گیجی و عدم تعادل می‌شوید؟

۵- آیا هنگام استراحت دچار تپش سریع قلب می‌شوید؟

۶- مشکل مزاجی یا هرگونه ناراحتی در معده یا شکم دارید؟

۷٫ شاهد تغییرات شخصیتی از قبیل زودرنجی هستید یا زود به گریه می‌افتید؟

۸- احساس خستگی جسمانی می‌کنید؟

۹- آیا پیش آمده بخواهید همه چیز را پرت و محل را ترک کنید؟

۱۰- متوجه هیچ دردی در بدن خود شده‌اید؟

نتایج

امتیاز پاسخ‌های خود را با هم جمع بزنید.
کم‌استرس : زیر ۱۰ نمره
مراقب علائمی که از آنها نمره گرفته‌اید، باشید. برای مراقبت از خود و کنترل عوامل استرس‌زا برنامه داشته باشید.
استرس متوسط : ۱۹-۱۰ نمره
باید هرچه زودتر برای جلوگیری از پیشرفت استرس کاری کنید. برای بهبود شرایط می‌توانید از مشاوره کمک بگیرید.
پراسترس: ۳۰-۲۰ نمره
بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن