تورم مفصل نشانه‌ی چیست؟چگونه آن را درمان کنیم؟

در این مقاله شما را با دلایل تورم مفصل و راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم.

ممکن است در هنگام دویدن در حین گردش دسته جمعی زانویتان به ناگهان پیچ بخورد و یا آن که در حین تمرین به مچ و آرنج‌تان ضربه وارد آید و دچار تورم مفصل شوید. برخلاف سفتی و قوام همیشگی، اکنون مفصل پف آلود و نرم است.
تورم در مفصلی که به تازگی جراحت دیده است، تا حدودی ناشی از خونریزی خفیفی است که در درون آن رخ می‌دهد، و این خونریزی موجب کشیدگی پوست و بافت‌های اطراف مفصل می‌شود.

آنچه علایم به شما می‌گویند

جدا از جراحات جدید، موارد دیگری نیز وجود دارند که موجب تورم مفصل می‌شوند.یک جراحت کهنه ممکن است مجددأ عود کند و موجب تورم ناشی از تجمع مایع در درون مفصل شود (در برخی از افراد این تورم ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا باشد). 

آرتریت دیگر عامل شایع برای تورم مفصل است.
هنگامی که مفصلی بیش از ۶ هفته متورم (در برخی موارد دردناک) است، احتمالا مشکل ناشی از آرتریت است.
البته آرتریت ممکن است تورم غیر قابل رؤیت نیز به وجود آورد.
اگر مفصل جدا از تورم، سرخ و گرم نیز باشد، آنگاه التهاب رخ داد است.
باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها (که از شکاف‌های پوست وارد می‌شوند) می‌توانند به سر مفصل حمله ببرند، و بدین ترتیب عفونت ایجاد کنند.
حتی بدون وجود عفونت نیز ممکن است آرتریت یا جراحات التهاب به وجود آورند.

چه هنگامی جهت جلوگیری از تورم مفصل به پزشک خود مراجعه کنید

  • تورم بیش از هفت روز طول بکشد.
  • به همراه تورم، سرخی و گرمی مفصل نیز وجود داشته باشد. 
  • تب و لرز نیز وجود داشته باشند.
  • مشکل شما قبلا آرتریت تشخیص داده شده است ولی تورم اخیر با آنچه پیشتر وجود داشته است، تفاوت دارد.
  • اگر چیزی به درون مفصل فرو برود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تسکین علایم

هنگامی که مفصلی مجروح می‌شود این نکته را به خاطر بسپارید:

تورم مفصل

اگر درد مفصل طی ۲۴ ساعت شروع به کاهش چشمگیری کرد، بدانید که فرایند ترمیم آغاز شده است.
در عین حال راه‌های متعددی وجود دارند که به کاهش تورم مفصل کمک می‌کنند.

آن را سرد نگه دارید.

اولین سلاح در مقابل تورم، یخ است.
مفصل را با یک کیسه پلاستیک حاوی یخ برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپوشانید.
این کار را دست کم سه بار در روز تکرار کنید.

مفصل را ثابت نگه دارید.

 سعی کنید مفصل متورم را بدون حرکت نگه دارید.
مثلا مفصل انگشتان دست را با قراردادن دو عدد چوب بستنی در اطراف آن و به کاربردن چسب نواری یا چسب باند بی‌حرکت کنید و یا انگشت پا را با انگشت کناری خود با نوار چسب بچسبانید. توجه داشته باشید بدون مشورت با پزشک بیش از دو روز این بی‌حرکت سازی را ادامه ندهید چرا که ممکن است منجر به خشکی مفاصل شود.

 هنگامی که آرتریت عامل تورم مفصل است.

در صورتی که به آرتریت مبتلا هستید، لازم نیست در تمامی موارد به پزشک مراجعه کنید، مگر آنکه درد و تورم غیر معمول و یا بسیار شدید یا همراه با تب باشد.
در بین مراجعات منظم به پزشک نکاتی را باید رعایت کنید.

آن را گرم نگه دارید.

اگر سابقه ابتلا به تورم‌های ناشی از آرتریت دارید گرم نمودن مفصل متورم به مراتب نسبت به سرد نمودن آن اثر بخش‌تر است.

تمرینات دامنه حرکت.

تمرینات حفظ دامنه حرکت در فعال نگه داشتن مفصل کمک کننده‌اند.
مفصل را در جهات مختلف، تا جایی که امکان پذیر است حرکت دهید. در حین حال از حرکت دادن ز
یاد مفصل اجتناب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از انجام این حرکات با پزشک خود مشورت کنید.

 تمرینات دامنه حرکت موجب تحریک عضلات می‌شوند و بدین ترتیب مواد التهابی از مفصل به سوی سامانه لنفی بدن جریان می‌یابند.

ابزار ماوراء صوت

اگر تورم دائمی است، ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی کند تا وی از ابزار ماوراء صوت به منظور تسکین مشکل استفاده کند.
امواج ماوراء صوت بدون ایجاد درد به اعماق بافت متورم اطراف مفصل نفوذ می‌کنند موجب بهبود جریان خون و تسریع در التیام تورم می‌شوند.

عفونت را با دقت درمان کنید

اگر عامل تورم مفصل عفونت است، پزشکان می‌توانند با یک دوره آنتی بیوتیک درمانی مناسب مشکل را حل کنند.
در این شرایط از استفاده از یخ اجتناب کنید،
یخ موجب تنگ شدن رگ‎ها می‎شود و بدین ترتیب عفونت را در موضع نگاه می‌دارد، در عوض گرما رگ ها را باز می‌کنند و دستیابی گویچه‌های سفید خون به موضع را تسهیل می‌کند.
دیده شده است برخی از عفونت ها در پی استفاده از گرمای مرطوب از طریق پوست خارج می‌شوند. بدین منظور برای مدت بیست دقیقه یک حوله مرطوب و گرم را در اطراف مفصل متورم ببندید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن