دیابت ؛ بهترین رژیم درمانی برای کنترل بیماری دیابت

رژیم سالم و متعادل برای دیابت چیست؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

رژیم درمانی دیابت

 دیابت نوع ۲ یکی از شایع ترین بیماریهای غیرواگیر در سراسر جهان است و خوشبختانه می توان با ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی با شیوه زندگی، تا حد زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. انتخاب غذای درست، کمک فراوانی به حفظ تعادل قندخون در بدن می کند.

براساس اعلام انجمن دیابت آمریکا، اگر بیماران مبتلا به دیابت بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای نوع غذای مصرفی خود داشته باشند، مجبور به حذف گسترده برخی موادغذایی مانند کربوهیدرات ها یا پیروی از رژیم های سفت و سخت نخواهند شد.

به عبارت ساده تر، افراد مبتلا به دیابت باید به جای حذف مواد غذایی، دنبال انتخاب های سالم تر و مصرف خوراکی هایی با اندیس گلایسمی پایین تر باشند تا کمتر دچار نوسان قند خون شوند.

اگر مبتلا به دیابت هستید و دوست دارید بدانید بهترین گزینه در هر گروه از مواد غذایی برای شما کدام است، بهتر است در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بهترین و بدترین کربوهیدرات‌ها

 کربوهیدرات ها که معمولا درغلات، شیرینی ها، قند، شکر، میوه ها و سبزی های نشاسته ای وجود دارند، پس از مصرف در بدن به گلوکز تبدیل می شوند و به سرعت قند خون را با نوسانات ناگهانی مواجه می کنند.
توصیه عمومی به بیماران مبتلا به دیابت این است که کمتر از ۴۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را با کربوهیدرات ها تامین کنند.
البته این ۴۵ درصد هم باید از میان بهترین انواع آنها انتخاب شود.
راستی یادتان باشد انواع نوشابه های شیرین و گازدار، حتی نوشابه های رژیمی هم در گروه کربوهیدرات های ممنوعه برای مبتلایان به دیابت قرار می گیرند زیرا مصرف آنها می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مقاومت به انسولین شود.

دیابت

بهترین کربوهیدرات‌ها
 نان های سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی قهوه ای، کینوا و بیسکویت کم شیرین و سبوس دار

 بدترین کربوهیدرات‌ها
نانهای آردسفید، برنج سفید، ماکارونی آردسفید، شیرینی ها، کلوچه، کیک، بیسکویت ساده، انواع نوشابه های گازدار، چیپس و فراورده های ذرت

بهترین و بدترین پروتئین‌ها

 پروتئین ها نمی توانند به طور مستقیم بر افزایش و کاهش قندخون تاثیر بگذارند اما انتخاب مواد غذایی پروتئینی بهتر می تواند به حفظ تناسب اندام و سلامت قلب در مبتلایان به دیابت کمک فراوانی کند.
انجمن دیابت آمریکا به تمام مبتلایان توصیه می‌کند برای حفظ سلامت قلب خود، تا حدامکان چربی اشباع کمتری مصرف کنند.
ضمن اینکه مصرف گوشت های فراوری شده هم به دلیل سدیم بالایی که دارند، می تواند باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن احتمال ابتلا به حمله های قلبی در بیماران دیابتی شود.

دیابت

بهترین پروتئین‌ها
ماهی های چرب مانند سالمون وساردین، گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، گوشت بلدرچین، گوشت خروس، حبوبات، ماست یونانی بدون چربی، بادام خام، گردوی خام، تخم مرغ وتوفو.

بدترین پروتئین‌ها
 سوسیس، کالباس، ناگت، همبرگر، گوشت قرمز پرچرب، پوست سرخ شده مرغ یا بوقلمون، مغزها یا دانه‌های شور .

بهترین و بدترین لبنیات

 لبنیات همواره جزو گزینه‌های مطلوب برای مبتلایان به دیابت بوده که می‌تواند جایگزین خوبی برای اسنک‌های چرب‌وشوریا سسهای پرچرب باشد.
این گروه غذایی می توانند در میان وعده صبح یا عصر این بیماران جا بگیرند.
چربی لبنیات از نوع اشباع است بنابراین هرچه چربی آنها کمتر باشد، فایده بیشتری برای این بیماران خواهد داشت.

دیابت

 بهترین لبنیات
شیر بدون چربی، ماست بدون چربی، پنیر کم‌چرب و کم‌نمک و دوغ کفیر بدون چربی و شیرین کننده.

بدترین لبنیات
 انواع لبنیات پرچرب، پنیر خامه ای، پنیر پیتزا و پنیرهای فرایند شده یا پروسس.

بهترین و بدترین سبزی‌ها

 سبزی ها به دلیل فیبر بالای خود، نقشی اساسی و کلیدی در کنترل قند خون دارند، تا جایی که توصیه می شود تمام بیماران مبتلا به دیابت، حداقل ۵۰ درصد از بشقاب وعده های اصلی غذایی خود را با انواع سبزی پر کنند.
سبزی ها علاوه بر فیبر بالا، کربوهیدرات پایین و سدیم کمی دارند و ریز مغذی های فراوان موجود در آنها می تواند حفظ سلامت قلب را در بیماران دیابتی هم تضمین کند.
این درحالی است که سبزیهای نشاسته ای یا شیرین به دلیل کربوهیدراتی که دارند، باعث افزایش یا ایجاد نوسان درقندخون می شوند وبهتراست مصرف آنها در برنامه غذایی مبتلایان به دیابت، محدودتر باشد.

دیابت

بهترین سبزی‌ها
 سبزی‌های برگ‌ سبزتیره مانند اسفناج، کاهو یا سبزی‌، خانواده کلم، خیار، کدو، مارچوبه، پیاز، سیر، کنگر و فلفل

 بدترین سبزی‌ها
 ذرت، سیب زمینی سفید، سیب زمینی شیرین، نخودفرنگی و چغندر

بهترین و بدترین میوه‌ها

 میوه ها همیشه جزو مغذی ترین مواد غذایی بوده و هستند اما به دلیل کربوهیدرات موجود در آنها، باید با احتیاط بیشتری در برنامه غذایی بیماران مبتلا به دیابت قرار بگیرند تا این افراد را با نوسان قند خون مواجه نکنند.
هرچند توصیه به محدود کردن مصرف میوه های شیرین برای دیابتی ها مطرح است، هیچ میوه تازه ای به شرط اینکه متعادل مصرف شود، در رژیم این بیماران حذف نمی شود.
میوه های تازه، جایگزین خوبی برای انواع اسنک های صنعتی هستند.
بیماران مبتلا به دیابت باید تنها میوه تازه و کامل را مصرف کنند.

دیابت

 بهترین میوه‌ها
 انواع توت، هلو با پوست، آلبالو و گیلاس، زردآلو، گلابی، پرتقال، کیوی، موز، انواع انگور، انار، به وسیب.

 بدترین میوه‌ها
میوه های خشک، آبمیوه صنعتی، آبمیوه خانگی بدون پالپ و کمپوت میوه

بهترین و بدترین چربی‌ها

انتخاب حجم و نوع مناسب چربی‌ها هم می‌تواند به حفظ تناسب اندام و سلامت قلب در بیماران کمک کند.
انجمن دیابت آمریکا به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌کند تنها ۱۰درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را از چربی‌ها (آن هم چربی های خوب) تامین کنند.
مصرف چربی های خوب باعث کنترل اشتها و حفظ تعادل در سطح قند خون هم می شود.
بیماران دیابتی باید تا جایی که می توانند دور چربی های ترانس، هیدروژنه و اشباع خط بکشند.

دیابت

بهترین چربی‌ها
 آووکادو، مغزها و دانه‌های خام، کره بدون شکر مغزها، روغن‌زیتون، روغن‌کنجد، روغن‌ذرت، روغن‌آفتابگردان، روغن‌بذرکتان، دانه‌چیا، بذرکتان و گردو

 بدترین چربی‌ها
روغن پالم و روغن نارگیل

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن