عصبی بودن | چه عواملی شما را عصبانی می کند؟ خشم خود را کنترل کنید

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

عامل عصبی بودن شما چیست؟

آیا هنگامی که کسی در ترافیک راه شما را قطع می کند، خشمگین می شوید و از سر شما دود بلند می شود؟ آیا فشار خون شما هنگامی که کودک شما حاضر به همکاری نیست، مانند راکتی به فضا می رود؟ خشم یک احساس طبیعی و حتی سالم است اما مهم است که با آن برخورد مثبت داشته باشیم. خشم کنترل نشده می تواند بر سلامت و روابط شما تاثیر بگذارد. ایزابل کلارک، روانشناس بالینی و متخصص مدیریت خشم، می گوید: شما می توانید خشم خود را کنترل کنید و این شما هستید که مسوولیت انجام این کار را دارید. عواملی که باعث عصبی بودن شما می باشد را بشناسید:

عصبی بودن | چه عواملی شما را عصبانی می کند؟ خشم خود را کنترل کنید

سکته مغزی

مدیریت خلق و خوی شما پس از سکته مغزی ممکن است سخت شود، به خصوص اگر آسیب به بخشی از مغز وارد شده باشد که وظیفه تعدیل احساسات شما را دارد. این نوع احساس همراه با موارد زیر است:

  • ناامیدی
  • اضطراب
  • غم و ناراحتی

صرع

این بیماری نادر است، اما نوع خاصی از تشنج های صرعی که تشنج طبیعی جزیی است. اگر شما مبتلا به این بیماری هستید:

  • در زمان هوشیاری فقط روی یک طرف مغز شما تاثیر می گذارد.
  • می تواند احساسات شما را آشفته کند.
  • باعث خشم و غضب شود.

بیماری‌ های آلزایمر

تغییرات ذهنی و شخصیت می تواند یک نشانه اولیه از این بیماری باشد. اغلب این تغییرات به شکل کج خلقی یا زودرنجی ظاهر می شوند، به ویژه هنگامی که شما خارج از منطقه آرامش خود هستید، باید به این نکات توجه کنید.

از کارافتادگی کبد

هنگامی که کبد قادر به فیلتر کردن سموم از بدن آن طور که باید، نیست، سموم ممکن است تجمع کند و بر مغز تاثیر بگذارد. این مساله می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند که ممکن است شامل تغییرات خلقی و شخصیتی و تحریک پذیری شود.

اوتیسم

هنگامی که مبتلا به اوتیسم هستید، مدیریت تغییرات غیر متعارف سخت تر انجام می شود. اختلال ساده در برنامه ممکن است به اندازه کافی دشوار باشد. موارد زیر می توانند نشانه های اوتیسم باشند:

  • پرخاشگری
  • واکنش بیش از حد به صدای بلند
  • صدمه زدن به خود

اختلال ناخوشی پیش از عادت ماهانه (PMDD)

تحریک پذیری و خشم قبل از عادت ماهانه (PMS) طبیعی است اما اگر خود را در حالت ناخوشایند خارج از کنترل احساس می کنید و نوسانات شدید خلقی ۱ تا ۲ هفته قبل از دوره خود پیدا می کنید. می توانید در معرض شرایط شدیدتری مانند اختلال افسردگی قبل از عادت ماهانه (PMDD) باشید.

افسردگی

آیا احساسات شما درباره همه کس و همه چیز تحریک شده است؟ مضطرب و بی قرار هستید و دلیل آن را نمی دانید؟ افسردگی اغلب همراه با خشم است که می تواند:

  • شما را بی دلیل نامید کند.
  • برای انفجار عصبی مستعد کند.

یائسگی

خشم احتمالا در طول ماه ها و سال های پیش از یائسگی اتفاق می افتد تا زمانی که به طور کامل به دوره منوپوز خود برسید. تغییرات در هورمون های شما به عنوان فردی که بدنش به سمت قطع دوره ماهانه می رود باعث بسیاری از علائم، از جمله تغییرات خلقی می شود.

بنابراین یائسگی می تواند از عوامل عصبی بودن شما باشد.

بیماری های قندی (دیابتی ها)

شیب تغییرات بزرگ در قندخون می تواند تغییر زیادی در رفتار شما ایجاد کند. ممکن است به موارد زیر دچار شوید:

  • عصبانی
  • گریان
  • گیج

اگر مدتی دچار دیابت هستید:

  • ممکن است علائم خفیف قند خون پایین نداشته باشید.
  • به این علائم جدی تر توجه کنید.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند باعث عصبانیت، بی قرار بودن، اضطراب و تحریک پذیری شود، اما احتمالا علائم دیگری مانند تغییرات وزن یا مسائل روده هم دارید. بنابراین پرکاری تیرئید از عوامل عصبی بودن شما است.

بیماری ویلسون

این یک اختلال ژنتیکی است که باعث می شود بدن مس جذب نکند. این روند آثار جدی دارد، از جمله تغییرات ذهنی. بیماری ویلسون بر موارد زیر تاثیر می گذارد:

  • خلق و خو.
  • شخصیت و رفتار شما.
  • در کل تمام تغییراتی که باعث این موارد می شود.

درمان دارویی

اگر دارویی به نام «استاتین» را برای کاهش کلسترول خود مصرف می کنید، مهم است بدانید این دارو می تواند مشکل روانپزشکی یا به احتمال بیشتر تغییر در رفتار ایجاد کند. این داروها می توانند در برخی افراد موجب بروز رفتارهایی از نوع زیر شوند:

  • تهاجمی
  • عصبی
  • خشونت آمیز

چگونه یک مشکل عصبی داریم؟

خشم احساسی عادی است اما اگر متوجه شده اید که اغلب از کوره در می روید یا حس می کنید احساساتتان زودتر از آنچه به صورت طبیعی افراد را عصبی می کند، متلاطم می شود و بر زندگی روزمره تان تاثیر می گذارد، وقت آن است که به طور جدی به این موضوع توجه کنید. اگر موارد زیر را دارید، باید به طور جدی به حل مشکل بپردازید:

  • خشم شما اغلب شدید باشد.
  • به مدت طولانی مجبور باشید خشم خود را کنترل کنید.
  • عصبانیت باعث شود به دیگران صدمات جسمی بزنید.
  • دشنام بدهید.

راه های کاهش خشم

حتی اگر دلیلی پزشکی برای خشم خود داشته باشید، هنوز هم می توانید آن را کنترل کنید. موارد زیر می تواند به بدنتان کمک کند:

  • ورزش
  • تنفس عمیق
  • تجسم
  • آرامش عضلات

همچنین می توانید برای جلوگیری از عوامل خشم خود روش هایی برای تنظیم تفکرتان در جهت ایجاد واکنش های مختلف یاد بگیرید. پزشکتان می تواند برای شروع به شما کمک کند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن