علت غش کردن چیست؟ علل، علایم و راه‌های درمان آن

غش کردن

گرچه هنوز هم غش کردن وضعیتی است که با خود شرم به همراه دارد ولی موضوعی است باید مورد توجه قرار گیرد. حالت غش زمانی اتفاق می‌افتد که قلب خون کافی جهت حفظ عملکر مغز به سوی این عضو ارسال نمی‌کند. بدین ترتیب فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد و غش می‌کند.
در لحظاتی پیش از غش کردن، فرد ممکن است احساس ضعف، تهوع، سرگیجه و یا سبکی سر، تاری دید و یا تعریق فراوان داشته باشد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • اخیر جراحتی در ناحیه سر داشته اید.
  • در طی ۲۴ ساعت دوبار و یا بیشتر غش کرده باشید.
  • بدون احساس علائم هشداردهنده نظیر سبکی سر، غش کرده باشید. و سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی و یا تشنج داشته باشید.
  • دچار ضعف حافظه شوید و یا اختیار مدفوع را از دست بدهید.
  • در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید.
  • شغل خطیری داشته باشید، به نحوی که غش کردن شما، خودتان و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

آنچه علایم به شما می‌گویند

از میان دلایل بی‌شمار غش کردن می‌توان به نقص در جریان خون، درد، تنش عصبی، مصرف دارو یا الکل، مشاهده خون، کمبود آب بدن، کمبود خواب، ضربه به سر، تشنج، بیماری قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.
همچنین کمبود برخی از مواد غذایی و یا مواد معدنی به ویژه پتاسیم نیز می‌تواند موجب بروز چنین مشکلی شود.
غش کردن می‌تواند عارضه جانبی مصرف پاره‌ای از داروها نیز باشد.

در برخی از موارد نادر ادرار کردن، استفراغ کردن و سرفه یا خنده شدید با تحریک عصب واگ، می‌تواند موجب از حال رفتن شود.
این عصب یکی از اعصاب جمجمه‌ای است که بخشی از فرمان‌های مغز را به قلب منتقل می‌کند.
هنگامی که این عصب تحریک می‌شود، مغز در می‌یابد که ضربان قلب بسیار تند شده است، لذا فرمان به کندشدن این ضربان می‌دهد.
این فرایند به طور طبیعی، برای بدن بسیار مفید است، اما در شرایط تحریک غیر واقعی این عصب، نظیر آنچه در حملات سرفه اتفاق می‌افتد، به اشتباه ضربان قلب کاهش یافته و خون کافی به سوی مغز گسیل نخواهد شد و در نتیجه فرد غش می‌کند.

تسکین علایم

اگرچه غش کردن به نظر بسیار ترسناک می‌آید، اما در بیشتر موارد فرد طی ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به حال عادی باز می‌گردد، و معمولا نشانه‌ای از یک بیماری جدی به جای نمی‌ماند.
با این وجود باید در پی هر حمله غش پزشکتان در جریان قرار گیرد.
در بیشتر موارد می‌توان با برخی تدابیر رایج از چنین حملاتی جلوگیری نموده و یا آنها را برطرف ساخت.
در اینجا پاره‌ای از این راه کارها ذکر خواهد شد.

سر خود را در پایین‌ترین نقطه نگهدارید.

بدترین چیز آن است که آن هنگام که احساس غش به شما دست می‌دهد، در همان حالت ایستاده یا نشسته باقی بمانید.
در صورت بروز چنین
غش کردن باید دراز کشیده و پای خود را بالا نگه دارید، تا خون بیشتری به سوی مغزتان جریان یابد.
چنانچه این اقدام را به هنگام انجام دهید، احتمال زیادی برای پیشگیری از بروز غش وجود دارد.

به دنبال مناسب‌ترین محل نگردید.

چنانچه احساس کردید تا دقایقی دیگر غش می‌کنید اقدام فوق را در هر جایی که قرار دارید انجام دهید، حتی اگر در یک رستوران پر ازدحام باشد.
دکتر روگان می‌گوید: از هنگام شروع حس تا اتفاق غش کامل، شما تنها پنج ثانیه فرصت دارید.
برخی از افراد در طی این مدت به دنبال محل مناسبی می‌گردند، که اغلب نیز موفق نمی‌شوند.
لذا وی توصیه می‌کند در هر جایی که هستید اقدام پیشین را انجام دهید.
پس از چند دقیقه به آرامی از جای خود برخیزید و محل مناسبی برای استراحت بیابید.

نفس عمیق بکشید.

در چنین مواردی ۱۰ تا ۱۲ نفس عمیق بکشید تا این حس برطرف گردد.
نفس عمیق به بازگشت خون از دست‌ها و پاها به سوی قلب کمک می‌کند.
با این وجود توجه داشته باشید که در هر ۵ ثانیه بیش از یک نفس عمیق نکشید (۱۲ نفس در دقیقه) چرا که تنفس زیاد موجب تهویه بیش از حد می‌شود.

داروهای مصرفی خود را بررسی کنید.

برخی از داروها، به ویژه مدرها، آرامبخش‌ها و داروهای مهارکننده فشارخون می‌توانند موجب بروز غش گردند.
لذا از پزشک خود پیرامون نقش احتمالی داروهای مصرفیتان در این مشکل، سؤال کنید.

ساعتی برای چرت زدن اختصاص دهید.

کمبود خواب می‌تواند در بروز مشکل نقش داشته باشد لذا باید در طی شبانه روز بین ۶ تا ۸ ساعت خواب داشته باشید.

ورزش کنید.

ورزش می‌تواند موجب تقویت رگ‌های خونی و برقراری مناسب جریان خون شود.
دکتر اندرسون ۲۰ دقیقه راهپیمایی تند، سه بار در هفته را پیشنهاد می‌کند.

از مواد معدنی استفاده کنید.

تقریبا در تمامی موارد، عمل مناسب استفاده از غذاهایی با اجزای مناسب است.
چنانچه از برنامه‌های غذایی ویژه‌ای، نظیر استفاده صرف از مایعات پیروی می‌کنید آنگاه ممکن است به عدم تناسب موادمعدنی مبتلا شوید و این عاملی برای غش کردن شما باشد.

آب را فراموش نکنید.

کمبود آب بدن می‌تواند یکی از علل بی‌حالی و غش کردن باشد.
نوشیدن دست کم ۸ لیوان آب در روز می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.
در شرایطی که با کمبود آب بدن مواجهید از مصرف الکل بپرهیزید، زیرا الکل شرایط را بدتر می‌کند.
در عوض عطش خود را با نوشابه و آب‌های معدنی که حاوی عناصر مورد نیاز بدن، از جمله پتاسیم و منیزیوم می‌باشند برطرف سازید.

کاراگاه خوبی باشید.

 طبابت تا حدودی به شغل کارآگاهان شباهت دارد.
چنانچه بیش از یک بار حمله غش به شما دست داد باید دقت کنید، هنگامی که غش کردید در کجا بودید؟
وضعیت بدن شما درچه حالتی قرار داشت؟
آیا نشسته، ایستاده و یا خم شده بودید؟
این قبیل سوالات می‌توانند پزشکان را در دستیابی به علت این مشکل، راهنمایی کنند.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

پاسخی بگذارید

بستن