کاهش دید | علل، تشخیص، علایم و راه های درمان آن

کاهش دید

برای بسیاری از ما استفاده از عینک یا لنز تماسی، برای تصحیح دید، به مانند پوشیدن لباس عادی شده است. فهرست عوامل کاهنده دید طولانی است. با گذشت سال‌ها، لنز داخل چشم به تدریج ضخیم‌تر و کدرتر می‌شود و موجب تاری دید و ایجاد نقاط کور در اطراف نورها و کاهش دید شب می‌شود.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید؟

هر گونه کاهشی در دید باید توسط پزشک بررسی گردد.

علایم و علل 

با افزایش سن همچنین ممکن است ضایعاتی بر روی ماکولا، بخشی از شبکیه که مسؤول دید مستقیم است، پدیدار شوند. تماس زیاد با نور خورشید و پاره‌ای دیگر از عوامل موجب اختلال در عملکرد رگ‌هایی می‌شود که مسؤول تغذیه ماکولا می‌باشند.
این فرایند تدریجی تخریب ماکولا نامیده می‌شود. ماکولا در درک و دید جزئیات نقش اساسی دارد.
مبتلایان به ضایعه اغلب کلمات را شکسته و یا در هم فرورفته می‌بینند یا یک حفره خالی در میدان بینائیشان به وجود می‌آید و یا خطوط صاف را مواج و یا در هم پیچیده رؤیت می‌کنند.

از دیگر علل کاهش دید می‌توان به پارگی شبکیه، آب سیاه، رتینوپاتی دیابتی (آسیب‌های شبکیه ناشی از بیماری دیابت) اشاره کرد.
در آب سیاه مایعات، درون چشم تجمع می‌یابند و با افزایش فشار، عصب بینایی آسیب می‌بیند.
رتینوپاتی دیابتی عارضه بیماری دیابت است که ناشی از آسیب به رگ‌های خونی شبکیه می‌باشد.
کاهش ناگهانی و موقت دید ممکن است در پی تصادف، سکته مغزی و یا سردرد میگرنی رخ دهد.

تسکین علایم

پس از آنکه چشم پزشک بیماری شما را تشخیص داد و درمان را آغاز کرد، با به کار بستن این توصیه‌ها می‌توانید در حفظ دید خود بکوشید. 

نور مناسب بر روی شیء داشته باشید.

لامپ مناسب جهت مطالعه لامپ ۶۰ تا ۱۰۰ وات مات است که درخشش و بازتاب نور را کاهش می‌دهد.
لامپ‌های هالوژنی بسیار پر نور می‌باشند و گرمای زیادی دارند.
بهتر است از این لامپ‌ها با دیمر انطباقی استفاده کنید.

دنیا را نزدیک‌تر بیاورید.

بزرگ نمودن نوشته‌ها، خواندن آنها را آسانتر ساخته و لذت مطالعه را افزایش می‌دهد.
می‌توانید بسیاری از برچسب‌ها را با ذره‌بین بخوانید.

محافظین دید

با شیوه‌های محافظتی می‌توان روند کاهش دید را کند کرده و حتی از آن پیشگیری کرد.

از طرفداران میوه و سبزی‌ها باشید.

مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و دیگر غذاهای سرشار از روی و ویتامین A ،E ،C و بتاکاروتن کاهش دید ناشی از سن و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد.

از مکمل های ویژه چشم استفاده کنید.

از مواد مکمل که حاوی مواد ضد اکسیدانی که در بالا برشمردیم باشند، استفاده کنید.
در برخی از پژوهش‌ها نشانداده شده است که مصرف مولتی ویتامین خطر آب مروارید را نیز کاهش می‌دهد.

از عینک‌های ضداشعه ماوراء بنفش و سایه‌بان صورت استفاده کنید.

این عینک‌ها مانع رسیدن نور زیاد و اشعه ماوراء بنفش به چشم می‌شوند از تغییرات حاصله در شبکیه ممانعت می‌کنند. استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و با سایه‌بان نیز در حفاظت از چشم در مقابل نور خورشید اثرات خوبی به همراه دارد.

مصرف سیگار را قطع کنید.

پژوهشگران دریافته‌اند که افراد سیگاری دو بار بیش از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به آب مروارید می‌باشند.

به خطوط صاف نگاه کنید.

برای تشخیص بهنگام تخریب ماکولا به طور متناوب با نگاه کردن به خطوط صاف دریا و پنجره، چشمان خود را معاینه کنید. هرگاه این خطوط، منحنی، محو و یا سوسوزن شوند به پزشک خود مراجعه کنید.

تأخیر نکنید – تیرگی را برطرف کنید.

اگر آب مروارید در دید شما ایجاد اختلال می‌کند، با مراجعه به پزشک می‌توانید مشکل را برطرف کنید.
پس از خارج ساختن عدسی چشم، لنزی در آن قرار می‌گیرد و باقی ضعف دید را با عینک تصحیح می‌کنند.
اما احساسی نسبت به نور خورشید برجای خود باقی است.
لذا باید پس از عمل جراحی از عینک‌های دودی که در برابر گذر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می‌باشند، استفاده کرد.

جراحی لیزر

لیزر در درمان برخی ضایعات چشمی به کار می‌آید.
در تخریب ماکولا در برخی موارد می‌توان با لیزر ناحیه نشت را ترمیم کرد.
بدین ترتیب به شبکیه مجال التیام داده خواهد شد و نیز سیر بیماری را می‌توان کندتر کرد.
در آب سیاه، می‌توان با استفاده از لیزر حفرات کوچکی در عنبیه به وجود آورد، که به تسکین علائم کمک می‌کند.

فائق آمدن بر آب سیاه

در مراحل اولیه آب سیاه علامت ویژه‌ای ندارد، اما با پیشرفت آسیب به عصب بینانی، بتدریج در حاشیه میدان دید نابینایی رخ می‌دهد. در این حالت به نظر می‌رسد از داخل یک لوله مناظر اطراف را مشاهده می‌کنید (دید حفره ای). در کنار درمان با لیزر درمان‌های دیگری برای آب سیاه وجود دارد.

پس از سن ۳۵ سالگی سالانه به چشم پزشک مراجعه کنید.

این به ویژه هنگامی حائز اهمیت است که فرد دیگر در خانواده شما به این مشکل مبتلا باشد، و یا نزدیک بین و یا دیابتی باشید.
افراد سیاه پوست بیش از افراد سفید پوست مستعد ابتلا به آب سیاه هستند.

استفاده از قطره چشمی را به یک عادت تبدیل کنید.

اگر به آب سیاه مبتلا هستید باید به دقت و به درستی به دستورات درمانی عمل کنید.
هرگاه قطره را در چشم می‌ریزید، به مدت یک دقیقه چشم‌ها را ببندید.
بدین ترتیب از هدر رفتن دارو جلوگیری می‌کنید.

دوچرخه سواری کنید.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند روزی ۳۰ دقیقه رکاب زدن با دوچرخه ایستا سه بار در هفته، در مدت ۱۰ هفته فشار چشم را کاهش می‌دهد.
مهار فشار چشم در آب سیاه مانع بروز دیگر عوارض این بیماری می‌شود.

پیگیری این پژوهش‌ها نشان داده است با ادامه ورزش می‌توان اثرات طولانی مدتی از آن مشاهده کرد، اما با قطع ورزش، وضعیت به حال سابقه باز می‌گردد. توجه داشته باشید، این دستور به معنی قطع داروهای ضدآب سیاه نمی‌باشد، بلکه در کنار مصرف آنها مطرح است. اگر قصد دارید ورزش را آغاز کنید، بهتر است پیش از همه با پزشک خود مشورت کنید و از او در تنظیم یک برنامه ورزشی یاری بخواهید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن