بیماری

۹ پیشنهاد غذایی برای کاهش حمله‌های میگرن

بخورنخورهای میگرن

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

9 پیشنهاد غذایی برای کاهش حمله‌های میگرن

با اینکه فهرستی از غذاهایی که باعث میگرن می‌شوند ما را می‌ترساند، اخبار خوبی هم درباره میگرن وجود دارد. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا غذاهای خاص و نوشیدنی‌هایی نیز وجود دارد که برای مبتلایان به میگرن بی‌ضرر و حتی مفید باشد؟!
امروزه درمان سردرد بدون غذا به اثبات رسیده، اما باید گفت خوردن غذاهای شناخته شده برای جلوگیری از علائمی که منجر به میگرن می‌شود (مانند التهاب و از دست دادن آب) شروع خوبی برای قرار گرفتن در جاده زندگی سالم و بدون درد است. به همین بهانه در ادامه به مواد مغذی‌ای اشاره کرده‌ایم که مصرف منابع غذایی آنها به افرادی که از میگرن رنج می‌برند، برای کاهش سردردشان توصیه می‌شود.

۱) منیزیم

یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم ممکن است به جلوگیری از انواع میگرن کمک کند، اما به نظر می‌رسد مواد معدنی به خصوص برای خانم‌هایی که در دوران عادت ماهانه دچار میگرن می‌شوند، ارزشمند است.
بهترین غذاهای منیزیم‌دار عبارتند از:

توصیه می‌شود افراد مبتلا آنها را در برنامه  غذایی‌شان بگنجانند.

۲) ریبوفلاوین

ریبوفلاوین که ویتامین B2 نیز نامیده می‌شود، برای تولید انرژی بدن در سطح سلول لازم است.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به میگرن ممکن است یک نقص ژنتیکی داشته باشند که به دنبال آن سلول‌ها نتوانند ذخایر انرژی را به راحتی حفظ کنند که این کمبود انرژی می‌تواند میگرن را تشدید کند بنابراین توصیه می‌کنیم برخی مواد غذایی غنی از ریبوفلاوین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
انتخاب‌های مناسب شامل:

  • گوشت گاو بدون چربی
  • یک کاسه غلات غنی شده با چربی
  • شیر کم چرب یا بدون چربی
  • قارچ
  • کلم بروکلی
  • اسفناج

اگر می‌خواهید مکمل‌های ریبوفلاوین را امتحان کنید. یک دوز روزانه ۴۰۰ میلی‌گرمی آن را پیشنهاد می‌کنیم.

۳) امگا ۳

افزودن انواع خاصی از چربی‌ها به رژیم غذایی ممکن است باعث التهاب شود که در واقع به تشدید درد میگرن کمک می‌کند، اما در عوضی، اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی‌های چرب متمرکز شده‌اند و در روغن زیتون وجود دارند باعث کاهش مدت زمان و شدت سردرد می‌شوند.
محققان برای تامین امگا۳ مورد نیاز توصیه می‌کنند ماهی تازه قزل آلا را حداقل ۲ بار در هفته به عنوان بخش همیشگی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و سعی کنید از روغن زیتون یا روغن کانولا هنگام پخت و پز استفاده کنید.

۴) آب

آب در واقع نوشیدنی‌ای است که برای عملکرد مناسب بدن شما ضروری است و کم شدن آب بدن تهدید شایعی برای میگرن محسوب می‌شود،.
افراد مبتلا به میگرن باید مراقب مقدار مایعاتی که می‌خورند، باشند و پیش از تشنه شدن، آب مصرف کنند.
محققان حداقل ۹ فنجان مایعات را در روز برای خانم‌ها و ۱۳ فنجان را در روز برای آقایانی که از میگرن رنج می‌برند، توصیه می‌کنند. به یاد داشته باشید آب ارزان و بدون کالری، به تنهایی بهترین راه برای هیدراته کردن بدن است.
چای گیاهی، قهوه بدون کافئین و بدون چربی یا شیر کم چرب با ۱ درصد چربی نیز گزینه‌های خوبی هستند، اما سعی کنید از نوشیدن نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین و چای، قهوه و آبمیوه‌های شیرین پرهیز کنید چرا که کالری و قند بسیار بالایی دارند و در برخی موارد آغازگر میگرن هستند.

بیشتر بخوانید: نوشیدن آب چه اندازه بر سلامت پوست و مو شما تاثیر دارد؟

۵) خوراکی‌های شور

انواع این خوراکی‌ها از خیارشور گرفته تا زیتون شور، کنسرو ماهی و سبزیجات حاوی ترکیبی به نام منوسدیم گلوتامات یا همان MSG هستند.
هر چند سازمان غذا و داروی آمریکا، وجود این ترکیب را در محصولات غذایی صنعتی مجاز اعلام کرده اما چنین ترکیبی به شدت باعت تحریک و تشدید سردردهای میگرنی می‌شود.

۶) شکلات

این خوراکی هم همانند نوشابه‌های مشکی گازدار، چای و قهوه، حاوی حجم بالایی از کافئین است.
دریافت حجم محدودی از کافئین می‌تواند باعث تسکین درد، افزایش هوشیاری و جذب سریع تر مواد موثر موجود در مسکن‌ها شود.
این درحالی است که پیاده‌روی در مصرف همین کافئین می‌تواند به عنوان محرکی برای تشدید و تحریک، سردردهای میگرنی محسوب شود.
از این رو، مبتلایان به میگرن باید در مصرف انواع خوراکی‌های کافئین دار، محدودیت‌های را برای خود درنظر بگیرند.

۷) گوشت‌های فرآوری شده

یکی از بدترین محرک‌های میگرن، گوشت‌های فرآوری شده‌ای مانند انواع سوسیس، کالباس و همبرگر هستند.
بیشتر این محصولات، ترکیبی به نام تیرامین دارند که می‌تواند باعث تحریک و تشدید سردردهای میگرنی شود.
مواد نگهدارنده و نیترات سدیم نیز از دیگر ترکیبات محرک موجود در گوشت‌های فرآوری شده هستند که باعث تشدید بیشتر می‌شوند.

۸) پیاز

پیاز خام هم حاوی تیرامین است و می‌تواند به عنوان محرک میگرن عمل کند.
به همین دلیل هم مبتلایان به میگرن در دوره‌های درد خود با خوردن پیاز خام، بدترین نوع سردرد را تجربه می‌کنند.

۹) نوشابه‌های رژیمی

انواعی از این نوشابه‌ها که حاوی قند مصنوعی آسپارتام هستند می‌توانند به شدت باعث تحریک، سردردهای میگرنی شوند.
این سردردها با مصرف، مداوم نوشابه‌های رژیمی، شدیدتر و مقاوم‌تر به درمان هم خواهند شد .

منبع: هفته نامه سلامت

بیشتر بخوانید: سردرد و راهکارهای غیردارویی بهبود آن؛ درمان خانگی سردرد

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن