بیماری

بیماری های شایع در زنان و آگاهی از درمان به موقع آنها

خانم ها، تغذیه تان را دریابید!

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

 

بیماری های شایع در زنان
بیماری های شایع در زنان و آگاهی از درمان به موقع آنها

آندومتریوز

آندومتریوز بیماری وابسته به هورمون است، که کاهش سطح استروژن در کنترل علائم بیماری موثر خواهد بود. منابع غذایی گلوتن، انواع شیرینی ها، الکل و گوشت قرمز جزو خوراکی های زمینه ساز التهاب و اختلالات هورمونی هستند.که بهتر است مصرف شان به حداقل برسد،اما مصرف بادام، گردو، دانه های کتان و ماهی های چرب به دلیل مقدار فراوان ویتامین های B و امگا۳ مفید است. زیرا این ریز مغذی ها تاثیر ضدالتهابی دارند.از خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی میوه ها و سبزیجات به خصوص ارگانیک آنها نیز نباید غافل شد زیرا آفت کش ها خود عامل عدم تعادلی هورمونی در بدن هستند. از همین رو، ضدعفونی کردن آنها ضرورت دارد.آندومنریوز یکی از بیماری های شایع در زنان است.

سرطان های زنانه
سرطان های زنانه

سرطان های زنانه

تغذیه نامناسب یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان ها از جمله سرطان پستان است. شیوه زندگی مدرن با مصرف زیاد خوراکی های چرب و شیرین، غذاهای فراوری شده و فست فودها این خطر را افزایش می دهد، حال آنکه رژیم مدیترانه ای در کاهش آن نقش دارد.رژیم مدیترانه ای سرشار از غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات، حبوبات، گردو، ماهی و روغن زیتون است که به دلیل وجود پروبیوتیک ها می تواند از بروز تومورهای پستان پیشگیری کند. حبوبات نیز به دلیل ترکیباتی موسوم به ایزوفلاون ها زمینه ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهند.

پوکی استخوان

تحلیل توده استخوانی فرایند طبیعی وابسته به سن است. اما افت هورمون استروژن پس از یائسگی این وضعیت را تشدید می کند. البته توجه به اصول تغذیه از دوران جوانی در تحکیم استخوان ها و به تعویق افتادن بیماری موثر است. افزایش دریافت کلسیم و ویتامین D اولین توصیه ای است که همراه آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی دیگر نیز نقش دارند. البته باید خوراکی های سرشار از سدیم (نمک) و کافئین هم به حداقل برسند.پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در زنان است.

یائسگی

کنترل وزن و کاهش علائم مرتبط با این دوران مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی و… مهم ترین اصول رژیم غذایی خانم ها در سنین یائسگی است. به این ترتیب، گنجاندن میوه ها و سبزیجات در هر وعده غذا، انتخاب چربی های غیراشباع و پروتئین ها (ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت کم چرب، تخم مرغ و حبوبات) همچنین نوشیدن مایعات فراوان توصیه می شود. سویا نیز به دلیل وجود هورمون های طبیعی در رفع گرگرفتگی خانم ها موثر خواهد بود. البته چربی های ترانس، نمک، نوشیدنی های گازدار، قهوه، چای و شکر نیز باید به حداقل برسند.یائسگی یکی از بیماری های شایع در زنان است.

نشانگان تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی خاصی برای پیشگیری و درمان «نشانگان تخمدان پلی کیستیک» وجود ندارد اما باید توجه داشت تغذیه متعادل می تواند به کنترل بسیاری از عوارض طولانی مدت آن کمک کند. در وهله اول کنترل وزن بسیار مهم است، چنانکه کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن می تواند برخی اختلالات مرتبط با چاقی در این خانم ها را بهبود ببخشد.

پس توصیه می شود به جای چربی های اشباع و ترانس، روغن های گیاهی غیراشباع البته در حد متعادل جایگزین شود. همچنین میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها مانند گردو، بادام، آفتابگردان و کتان به دلیل مقدار فراوان فیبرها انتخاب های خوبی هستند. مصرف برنج و نان سفید، پاستا، نوشابه های گازدار، شیرینی ها و تنقلات نیز زمینه ساز چاقی است و باید به حداقل برسند تا عوارض این بیماری کاهش پیدا کند.پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع در زنان است.

نشانگان پیش از عادت ماهانه

سردرد، دردهای شکمی، تندخویی، اختلالات خواب و.. علائمی است که خانم ها معمولا چند روز پیش از شروع چرخه عادت ماهانه تجربه می کنند و تغذیه تاثیر فراوانی در بهبود وضعیت روانی و جسمی آنها در این دوران دارد.توصیه می شود طی چند روز پیش از عادت ماهانه، مقدار بیشتری غلات سبوس دار و حبوبات، منابع غذایی امگا۳ و خوراکی های حاوی منیزیم مانند انواع مغزها در برنامه غذایی تان گنجانده شود. همچنین خوراکی های حاوی آهن، ویتامین B6 و E نیز برای مقابله با خستگی شدید عالی هستند. کاهش مصرف غذاهای آماده، نمک، شکر، چربی های اشباع و گوشت قرمز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ناباروری

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شیوه زندگی تاثیر جدی بر قدرت باروری دارد. چنانکه بی تحرکی یکی از مهم ترین علل بروز چاقی و در نتیجه اختلالات هورمونی و تخمدانی خانم هاست. هرچند لاغری بیش از حد و رژیم های سختگیرانه نیز عملکرد تخمدان ها را مشکل می کند. علاوه بر این، مصرف میوه ها و سبزیجات به عنوان منابع آنتی اکسیدان ها تاثیر خوبی در مقابله با استرس اکسیداتیو زمینه ساز ناباروری دارد. همچنین مصرف ادویه ها به خصوص زردچوبه، دارچین، فلفل و زنجبیل نیز موثر است. مصرف ماهی های چرب سرشار از امگا۳ فرایند لقاح را تسریع می کند. منابع روی، سلنیوم و ویتامین E را نیز نباید فراموش کرد و حتی الامکان مصرف غذاهای آماده و فراوری شده باید به حداقل برسد.

عفونت ادراری

گرچه «عفونت ادراری » بیماری صرفا زنانه ای نیست، در خانم ها به دلیل کوتاه بودن مجاری ادرار به خصوص طی دوران بارداری بسیار شایع تر است. بهترین راهکار پیشگیرانه و حتی طی دوره درمان، نوشیدن آب فراوان، آبمیوه های طبیعی و دمنوش های گیاهی است.همچنین مصرف ویتامین C و منابع غذایی آن مانند گوجه فرنگی، لیموترش، پرتقال و گریپ فروت ( غیر از دوره مصرف آنتی بیوتیک ) به جلوگیری از زمینه رشد و تکثیر باکتری ها کمک می کند.همچنین بهتر است پروبیوتیک ها برای تنظیم فلور روده ای در برنامه غذایی افراد گنجانده شود و مصرف خوراکی های محرک و ادویه ها کاهش پیدا کند.عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در زنان است.

میگرن

« میگرن » سردرد آزاردهنده ای است که بسیاری از خانم ها آن را تجربه کرده اند. کنار علل متعدد زمینه ساز مانند چرخه عادت ماهانه، استرس و کم خوابی باید اشاره کرد که برخی خوراکی ها نیز در بروز آن تاثیرگذار هستند. شکلات، پنیرهای کهنه و گوشت های فراوری شده مهم ترین عوامل تغذیه ای مرتبط با این بیماری هستند. به علاوه، برخی مبتلایان به بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن) نیز درجاتی از میگرن راپس از مصرف خوراکی های حاوی گندم دارند. میگرن یکی از بیماری های شایع در زنان است.

افسردگی

« افسردگی » اختلالی روان شناختی با از دست دادن انگیزه، بی حوصلگی شدید، اندوه، خستگی شدید و… است. که «افسردگی پس از زایمان» در خانم ها یکی از شایع ترین موارد محسوب می شود. کنار روش های مختلف، می توان با تامین ریزمغذی های ضروری برای عملکرد مطلوب مغز به بهبود این مشکل کمک کرد. مصرف منابع غذایی امگا۳، تامین نیاز بدن به ویتامین های گروه B، تغذیه سرشار از تریپتوفان (ماده اصلی برای سنتز سروتونین به عنوان هورمون شادی) و پرهیز از خوراکی های تصفیه و فرآوری شده مهمترین اصول تغذیه برای مقابله با افسردگی هستند.افسردگی یکی از بیماری های شایع در زنان است.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

پاسخی بگذارید

بستن