بیماری

درد قاعدگی نشانه ی چیست؟| تسکین علایم و توصیه‌های ضروری

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

در این مقاله شما را با علت ایجاد درد قاعدگی و را‌ه‌های تسکین این نوع درد‌ها آشنا می‌کنیم.

 

 

درد قاعدگی جزو معدود علایمی است که از یک برنامه معین تبعیت می کند.
این دردها هر ماه در زمان تقریبا معینی به سراغ فرد می‌آیند.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید؟

  •  درد آنقدر شدید است که در فعالیت‌های شما اختلال ایجاد نموده است.
  •  درد با تهوع، سر درد، اسهال و یا استفراغ همراه است.
  • برای بیش از یک روز خونریزی شدید یا دفع لخته داشته باشید. 
  • دردهای شدید دارید و قرص ضد بارداری مصرف می‌کنید. 
  • به طور ناگهانی در دوران بزرگسالی شروع شود.
  • درد با مسکن‌های قوی نظیر آسپیرین و ایبوپروفن از بین نرود.
  • به تازگی قاعده شده باشید و در طی اولین و یا دومین دوره قاعدگی دچار دردهای بسیار شدید شده اید.

آنچه علایم به شما می‌گویند.

پژوهشگران دریافته اند که بدن بانوان هورمون‌هایی تولید می‌کنند که پروستاگلاندین نامیده می‌شوند. این هورمون‌ها به انقباض رحم و ریزش لایه سطحی آن کمک می‌کنند.
خوشبختانه در بیشتر موارد این دردها خفیف هستند. بیش از ۵۰ درصد بانوان بین یک تا سه سال پس از شروع قاعدگی درجاتی از دردهای حین قاعدگی را تجربه می‌کنند.

شدت درد بستگی به میزان تولید پروستاگلاندین در بدن دارد اما اگر به دردی ثابت و ناتوان کننده گرفتارید، به احتمال قوی عوامل دیگری نیز در کارند.

ممکن است لایه های سطحی رحم رشد بیش از حد داشته باشند، وضعیتی که آنرا آندومتریوز می‌نامند.
آندومتریوز یکی از حالاتی است که می تواند دردهای حین قاعدگی را وخیم تر و شدیدتر کند.
اگر خونریزی شما شدیدتر از قبل است ممکن است در رحم فیبروئید وجود داشته باشد. فیبروئیدیک تومور عضلانی خوش خیم است که در دیواره رحم جای می‌گیرد.
دردهای کرامپی ممکن است ناشی از سقط در پی حاملگی‌های تشخیص داده نشده باشند.

تسکین درد قاعدگی

چنانچه قاعدگی شما همراه با دردهای کرامپی است این توصیه ها را به کار ببندید.

گرچه نمی‌توان از ایجاد درد قاعدگی ممانعت کرد ولی دست کم می‌توان تحمل آنها را آسان تر نمود.

با ورزش درد را از خود دور کنید.

ورزش از یک سو موجب افزایش ترشح اندورفین‌ها(مسکن های درونی بدن) می‌شود و از سوی دیگر با مشغول کردن ذهن از آلام افراد می‌کاهد.
از میان تمامی ورزش ها، شنا کمترین میزان آسیب دیدگی و بیشترین میزان اثربخشی را دارد.

عضلات خود را شل کنید.

اگر درد و گرفتگی عضلات شما آنقدر شدید است که نمی‌توانید شنا کنید، این تمرینات را که به آرام سازی و شل شدن عضلاتتان کمک می‌کنند، انجام دهید.
به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید.
کف پاها را بر روی زمین بگذارید و دست ها را به طرفین دراز کنید، کف دست ها بر روی زمین باشد. شکم خود را برای دقایقی بالا و پایین بیاورید، در حالی که عضلات را شل نگاه می‌دارید، سعی کنید به سرعت و کوتاه تنفس کنید.
این کار را تا ده بار نفس کشیدن ادامه دهید.

این مجموعه تمرینات را پنج بار انجام دهید و در بین هر بار تمرین مقداری استراحت کنید (در پی تنفس سریع و غیر عمیق مقداری حالت منگی به شما دست می‌دهد). 
سپس یک کتاب سنگین با جلد نرم (نظیر کتابچه تلفن شهری یا کتاب اول) بر روی شکم قرار دهید.
به آرامی از راه بینی نفس بکشید و بگذارید ریه هایتان به تمامی پر شوند و شکمتان بالا بیاید.
برای پنج ثانیه در این وضعیت بمانید.
سپس به آرامی از راه دهان هوا را بیرون دهید تا کتاب به آرامی پایین بیاید.
پس از این عضلات شکم را منقبض کنید و در این وضعیت برای پنج ثانیه بمانید.
این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید. فشار کتاب موجب تسکین گرفتگی عضلات شکم می‌شود.

موضع درد را گرم کنید.

 

درد قاعدگی

گرما اثر مناسبی بر گرفتگی عضلات شکم دارد.
استفاده از گرما موجب افزایش جریان خون رحم خواهد شد و بدین ترتیب از غلظت مواد شیمیایی که موجب گرفتگی عضلات رحم می‌شوند، کاسته خواهد شد.

می‌توانید برای مدتی در یک وان آب گرم دراز بکشید و یا آنکه یک بطری آب گرم یا یک حوله گرم را برای مدت ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه دردناک قرار دهید.
نوشیدن و یا خوردن مایعات گرم نیز مفید است.

سرما

برخی از بانوان دریافته اند که سرما در کاهش درد قاعدگی کمک کننده است.
لذا یک کیسه یخ را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در زیر شکم خود قرار دهید.
سرما موجب انقباض و تنگ شدن رگ‌ها می‌شود و از این طریق می‌تواند مقداری درد را کاهش دهد.

کلسیم را آزمایش کنید.

اگر برنامه غذاییتان بیشتر شامل موادی با کلسیم پایین است سعی کنید از شیر یا ماست کم چرب استفاده کنید.
دست کم چهار مطالعه مختلف نشان داده اند که کلسیم موجب تسکین  درد قاعدگی  می‌شود.

پژوهشگران آمریکایی نشان داده اند که مصرف ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز جدا از کاهش دردهای شکمی موجب کاهش احتباس آب، بهبود خلق و افزایش تمرکز نیز می‌شود.
یک فنجان ماست کم چرب ۴۰۰ میلی گرم و یک فنجان شیر کم چرب ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد.

فعال باشید.

 

فعالیت‌های خود را متوقف نکنید.
این کار موجب می گردد ذهن شما از تمرکز بر روی درد منحرف شود.

آرامش خود را حفظ کنید.

اضطراب میزان درد را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.
سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، شما می توانید از نوشیدنی‌های آرامبخش نظیر چای یا شیر داغ استفاده کنید.

درد را با مسکن آرام کنید.

 گرچه تولید پروستاگلاندین در طی فرایند قاعدگی امری طبیعی است، ولی برخی از بانوان نسبت به آن حساسیت زیادی دارند.
ایبوپروفن، از جمله قوی ترین مهار کننده های پروستاگلاندین می‌باشد.
زمان نیز در این بین نقش مهمی دارد.
مصرف دارو در مراحل اولیه درد اثری به مراتب بهتر دارد.
با شروع اولین علایم درد و یا خونریزی، این دارو را به همراه غذا میل کنید. معمولا این دارو را باید در خلال روز اول و دوم قاعدگی مصرف نمود.

هنگامی که یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند.

اگر علی رغم به کارگیری تمهیداتی که پیشتر بیان شدند، باز هم مشکل در هر ماه رخ دهد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ناپروکسن.

این دارو یکی از انواع داروهای ضدالتهابی غیر کورتونی می‌باشد که در چنین مواردی اثر خوبی دارد.
این دارو به سرعت جذب می شود و اثرات گوارشی اندکی دارد.
اگر سابقه ابتلا به این دردها را دارید، پیش از شروع خونریزی مصرف این دارو را آغاز کنید.

بازخورد زیستی (بیوفیدبک) را بررسی کنید.

اگر علاقه ای به مصرف دارو ندارید از یک روانپزشک کمک بخواهید تا روش های بازخورد زیستی را به شما بیاموزد.
در این روش شما مانیتوری در اختیار دارید که به شما می‌گوید در چه زمانی عضلات شما منقبض و در چه زمانی شل می‌باشند.
بتدریج خواهید آموخت چگونه عضلات رها را تشخیص دهید و یا عضلات را رها و شل کنید.
در مطالعات صورت گرفته اثربخشی این روش در کاهش درد  قاعدگی گزارش شده است. ا
ین روش ها را می توانید در میانه سیکل بیاموزید سپس در دوره بعدی به کار ببندید.

منبع: کتاب تشخیص علایم و درمان بیماری‌ها

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن