ضعف عضلانی نشانه‌ی چیست؟| چگونه ضعف عضلانی را درمان کنیم؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

در این مقاله شما را با دلایل و مکانیسم ایجاد ضعف عضلانی و راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم.

ضعف عضلانی

احساس می‌کنید یک فنجان قهوه در دستتان وزنی در حدود یک تن دارد و یا آنکه هنگام شانه زدن سر متحمل زحمت فراوانی می‌شوید.
در پی یک روز کار فوق العاده سنگین این کاملا طبیعی است که احساس کنید نیرو را از بازوان شما بیرون کشیده اند.

به طور طبیعی پروتئین‌های درون عضلات، به یکدیگر متصل می‌شوند تا عضله‌ای منقبض گردد و شما بتوانید چیزی را بلند کرده، هل دهید و یا حرکات دیگر انجام دهید.
در صورتی که در اثر فعالیت زیاد در این پروتئین‌ها گسست به وجود آید، دیگر نمی‌توانند به خوبی به یکدیگر متصل شوند و توان شما حتی برای انجام حرکات ناچیز و ساده از دست می‌رود.
ترمیم این پروتئین‌ها بر حسب میزان آسیب ممکن است تا ۵ روز به طول بینجامد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید؟

  •  به ضعف عضلانی بدون علت مشخصی مبتلا شده اید که بیش از یک تا دو روز طول کشیده است.
  • چنانچه به طور ناگهانی نتوانید یکی از اندام‌های خود را بالا بیاورید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

آنچه ضعف عضلانی به شما می‌گوید

تنها بلند کردن اجسام سنگین موجب ضعف عضلات نمی‌شود.
شاه علامت آنفلونزا، ضعف عضلانی است.
این مشکل ناشی از التهابی است که به واسطه ویروس در تارهای ماهیچه ای به وجود می‌آید. این وضعیت در انقباض مناسب ایجاد اختلال می‌کند.

ضعف عضلانی

هر چه بیشتر در بستر بمانید ضعف عضلانی شدیدتر می‌شود. به همان اندازه که استفاده زیاد از عضلات بر پروتئین‌های داخلی آنها اثر سوء دارد، استفاده نکردن از آنها نیز به نحوی دیگر موجب وارد آمدن آسیب می‌شود.
حرکت، موجب ساخته شدن پروتئین‌های مورد نیاز جهت انقباض می‌شود.
اگر به ندرت حرکت کنید، این پروتئین ها تحلیل می روند.
پس از یک هفته استراحت مطلق در پی ابتلا به آنفلوانزا، شما به مانند یک بچه گربه ضعیف خواهید شد. 

از دست رفتن آب بدن به طور مثال در پی تعریق شدید، اسهال و استفراغ، موجب کاهش معجون مورد نیاز عضلات خواهد شد.
در پی از دست رفتن آب، نمک مقداری پتاسیم، منیزیم و کلسیم نیز از دست می‌روند.
متعادل بودن مقدار این عناصر، که الکترولیت نامیده می‌شوند، باعث جریان یافتن پیام‌های عصبی به سوی عضلات می‌شود؛ پیام‌هایی که حامل پیام مغز جهت حرکت ماهیچه‌ها هستند.
از دست رفتن مایع موجب برهم خوردن تعادل این عناصر و در نتیجه بی نظمی در ارسال پیام‌ها خواهد شد.

اما تنها با داشتن مایع نمی توان به حیات خود ادامه داد.
عضلات نیازمند مواد غذایی، نظیر پروتئین و کربوهیدرات، نیز می‌باشند.
پروتئین هایی که از راه غذا به بدن می رسند، به فیبرهای عضلانی تبدیل می شوند. و قندها، که در ماهیچه ها به صورت گلیکوژن ذخیره شده و یا در خون به صورت گلوکز می باشند، نقش سوخت را برای عضلات ایفا می‌کنند.

ضعیف شدن آرام و تدریجی عضلات، بدون علت واضح، نشانگر وجود بیماری و با شرایط خاصی در بدن می‌باشد.

بیماری‌های احتمالی شامل موارد زیر میباشند:

  • کم خونی که اکسیژن رسانی به عضلات را مختل می‌کند.
  • دیابت که موجب اختلال در مصرف قند خون توسط بدن می‌شود.
  • بیماری‌های تیروئید که در مصرف پروتئین در بدن ایجاد اختلال می‌کنند.
  • جراحات عصبی که موجب مختل شدن جریان ارسال پیام توسط مغز می‌شوند.

ضعف تدریجی عضلات همراه با درد می‌تواند نشانگر بیماری لوپوس (بیماری شدیدی که در طی آن سامانه دفاعی و ایمنی بدن به اجزا بدن حمله می کند)، پلی میالژی روماتیکا ( عامل شایع دردهای عضلانی در افراد میان سال باشد.

ضعف ناگهانی عضلات نیز نشانگر مسمومیت‌های غذایی با مصرف زیاد از حد دارو و مواد مخدر می‌باشد، لذا نیازمند توجه فوری است.

تسکین علایم

به منظور فائق آمدن بر ضعف موقت عضلات که در پی کار زیاد، آنفلونزا و کمبود آب و غذا رخ داده است این توصیه‌ها را به کار ببندید:

کار را سبک کنید.

در پی فعالیت زیاد به عضلات خود فرصت استراحت بدهید.
اما این نکته مهم است که در عین حال تا حدودی فعالیت خود را حفظ کنید.
سبک کردن کارها، به ماهیچه‌ها مجال می‌دهد تا خود بخود عمل ترمیم را انجام دهند.
اگر این استراحت را به عضلات خود ندهید، زمان طولانی تری برای ترمیم مورد نیاز است.

به آرامی تمرین و نرمش را شروع کنید.

چنانچه در پی کسالت چند روز را به استراحت پرداخته اید، زمانی در برابر آنچه به استراحت پرداخته‌اید نیاز است تا مجددا عضلات توان پیشین خود را به دست آورند.

مایعات از دست رفته را با نوشابه و آب معدنی جایگزین کنید.

مایعات حاوی قند و الکترولیت می‌توانند در باز پروری عضلاتی که در پی استفراغ های مکرر، اسهال و یا تعریق شدید ضعیف شده اند، بسیار مؤثر باشند.
گلوکز موجود در این مایعات از یک سو سوخت مناسبی در اختیار عضلات قرار می‌دهد و از سوی دیگر موجب جذب آب بیشتر می‌شود.

غذایی متعادل مصرف کنید.

اگر غذاهای محدود و نامتعادل استفاده می‌کنید نباید انتظار داشته باشید عضلاتتان از بنیه و توان بالایی برخوردار باشد.
غذای روزانه شما باید حاوی پروتئین، که در گوشت، شیر، پنیر، تخم مرغ و حبوبات به وفور وجود دارد؛ باشد، همچنین باید از مقدارئ
قابل توجهی مواد کربو هیدراته به مانند ماکارونی، نان، میوه و سبزیجات استفاده کنید.
بدن این مواد را به گلوکز که انرژی موردنیاز عضلات را تأمین می‌کند، تبدیل می سازد.
این ترکیبات غذایی هم چنین حاوی ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشند که در واکنش های شیمیایی مورد نیاز عضلات ایفای نقش می‌کنند.
ویتامین ها و مواد معدنی به روغن مورد نیاز موتور تشبیه می‌شود.

از پزشک خود یاری بخواهید

اگر ماهیچه‌های شما بدون هیچ دلیل واضحی، به طور ناگهانی دچار ضعف شده باشند، ممکن است وضعیت خطیری رخ داده باشد، لذا باید بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
اگر عضلاتتان بدون هیچ دلیل واضحی، به طور تدریجی گرفتار ضعف شده باشند، به پزشک خود مراجعه کنید.
احتمالا وی برای شما آزمایش هایی از قبیل:

  • آزمایش خون برای رد احتمال کم خونی
  • آزمایش ادرار به منظور تشخیص دیابت
  • نوار عصب و عضله (EMG) برای بررسی وضعیت عضلات و پیام‌های عصبی 

درخواست خواهد نمود.

 منبع: کتاب تشخیص علایم و درمان بیماری‌ها

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن