خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

نقش تغذیه صحیح و سالم در زندگی امروز

 

تغذیه
4 مزایای تغذیه صحیح

تغذیه صحیح چطور به سلامت ما کمک می کند؟

داشتن یک تغذیه صحیح و رژیم غذایی مغذی و مناسب علاوه بر اینکه دارای مزایای سلامتی زیادی می‌باشد، شما را از نظر روحی و جسمی به خوبی حفظ می‌کند. تغذیه صحیح و مناسب به معنای گرسنگی نیست، بلکه به معنای داشتن یک رژیم غذایی متعادل در پروتئین های کم چرب، کربوهیدرات ها و چربی ها است.
توصیه می کنیم بین ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری روزانه خود را از کربوهیدرات ها، بین ۱۰ تا ۳۵ درصد از پروتئین ها و بین ۲۰ تا ۳۵ درصد از چربی ها دریافت کنید.

تغذیه مناسب

قلب سالم با داشتن تغذیه صحیح

فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و سایر شرایطی که می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود، قاتل شماره یک در ایالات متحده و کانادا است.
هر ۳۴ ثانیه یک نفر در ایالات متحده از بیماری قلبی می‌میرد.
خوشبختانه در اکثر موارد می توان از بیماری های قلبی جلوگیری کرد.
در حالی که برخی از عوامل، خطر بیماری قلبی ژنتیکی هستند و تنها با استفاده از دارو می‌توانند کنترل شوند.
ولی در بسیاری از موارد دیگر می‌توانیم با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی، قلبی سالم داشته باشیم.

غذاهای مختلفی وجود دارد که می توانند قلبتان را  قوی تر کنند که عبارتند از:

انواع توت‌ها: زغال اخته، کرن‌بری، تمشک، توت‌فرنگی و غیره سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب شما را تنظیم می‌کند.

ماهی‌ها: به خصوص ماهی قزل آلا و ماهی تن، که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و می توانند کلسترول HDL خوب شما را افزایش داده و کلسترول بد LDL شما را کاهش دهد.

لوبیاها: به ویژه لوبیا قرمز و لوبیا سیاه که دارای فیبر، چربی های امگا ۳، منیزیم و پتاسیم هستند.

آجیل‌ها و دانه‌ها: بادام، گردو، بادام زمینی، تخم کتان و دانه آفتابگردان منبع عالی از چربی های امگا ۳ هستند.

بلغور جو دوسر: سرشار از فیبر و چربی های امگا ۳ برای افزایش کلسترول خوب است.

روغن زیتون و سویا

تغذیه مناسب

بالا رفتن سطح انرژی با داشتن تغذیه صحیح

توصیه درست و دقیق برای تغذیه سالم در مورد بالا نگه داشتن سطح انرژی شما نیز یک رژیم غذایی متعادل است که شامل:

  • انواع کربوهیدرات های تصفیه نشده
  • پروتئین ها
  • چربی ها
  • سبزیجات
  • غلات سبوس دار
  • روغن های سالم

مصرف یک مولتی ویتامین روزانه اطمینان حاصل می کند که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت می کنید.
اما مصرف مقادیر اضافی مواد مغذی انرژی بیشتری به شما نمی دهد.

 

تغذیه سالم

کنترل وزن با داشتن تغذیه صحیح

رژیم های غذایی مرسوم مد روز و مکمل های غذایی معمولاً روشی ناسالم برای کاهش وزن هستند و در نتیجه به ندرت دوام می‌آورد.
خبر خوب این است که شما می‌توانید وزن کم کنید و این کار را به روشی طبیعی و سالم انجام دهید.
راز در این است که به طور دائم ترکیب عادات غذایی و ورزش مناسبی درسبک زندگی روزمره خود داشته‌ باشید.
این نکات را امتحان کنید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید: خوردن سه وعده غذا سالم به همراه دو میان وعده مغذی هر روز شما را از گرسنگی حفظ خواهد کرد.

مصرف مولتی ویتامین: روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید تا مطمئن شوید بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز را برای سلامتی دریافت می کند.
هر چه وضعیت سلامتی بدن بهتر باشد، کاهش وزن راحت تر خواهد بود.

آب بنوشید: آب نه تنها بدون هیچ کالری، باعث پرشدن معده تان میشود بلکه باعث سم زدایی می شود و برای عملکرد روزانه شما بسیار حیاتی است.
روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

ورزش کنید: بیست تا سی دقیقه ورزش متوسط سه تا پنج بار در هفته به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

از خوردن غذاهایی با چربی و قند بالا پرهیز کنید.

خواب کافی داشته باشید: کمبود خواب منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

تغذیه سالم

مغز سالم با داشتن تغذیه صحیح

یک استراتژی کلیدی برای کمک به سلامت مغز شامل غذاهای مغذی در رژیم غذایی روزانه شما است که شامل غذاهای طبیعی و مکمل های غنی از مواد مغذی می باشند که عبارتند از:

قهوه: بالاترین منبع آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی ما است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان است.
مطالعات نشان داده است که نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز در دوران میانسالی می تواند ۶۵ درصد احتمال زوال عقل را کاهش دهد.
کافئین باعث افزایش حافظه کوتاه مدت و افزایش توانایی شما در حل مشکلات می شود.

چای سبز: برای افزایش سلامتی ذهن چای سبز بنوشید.
مطالعات ژاپنی ها نشان می دهد که چای سبز باعث کاهش خستگی ذهنی و استرس روانی می شود.

ویتامین B کمپلکس: این ویتامین به حفظ عملکرد مناسب مغز و سیستم عصبی کمک می کند.
با افزایش سن، بدن ما ویتامین های B را نیز جذب نمی کند، بنابراین اطمینان از مصرف کافی این ویتامین بسیار مهم است.
گزارش شده است که افراد سالخورده با کمبود ویتامین های گروه B علائم مشابه بیماری آلزایمر را تجربه می کنند.

ویتامین D: این ویتامین در اصل یک  پرو-هورمون است که عملکرد مغز و سلامت عاطفی را تقویت می کند.
افرادی که از ویتامین D3 کمی برخوردار هستند بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس و افکار خودکشی هستند که همه با التهاب مزمن مغز مرتبط هستند.

اسید فولیک: از مغز در برابر بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر محافظت می کند.
اسید فولیک به طور طبیعی در برخی غذاها از جمله: سبزیجات، مرکبات، لوبیا (حبوبات) و غلات کامل یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها: رژیم غذایی سرشار از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ممکن است به هوشیاری مغز شما کمک کند.

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن